متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

الزام به تهیه مسکن و مراحل آن و شرایطی که زن می تواند این کار را انجام دهد

الزام به تهیه مسکن
  • 5 فروردین 1403
  • بروزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 6 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریره فروکیل

گروه وکلای فروکیل در قالب مقاله مذکور سعی در توضیح این بحث دارد که تهیه مسکن در روابط بین زوجین بر عهده کیست؟ آیا الزامی در این خصوص وجود دارد یا خیر ؟یعنی می‌توان زوج را الزام به تهیه مسکن کرد یا خیر؟ و در صورتی که این اتفاق حادث شود چه عواقبی خواهد داشت؟ الزام به تهیه مسکن در چه مواردی بر حق و حقوق و روابط زوجین موثر خواهد بود؟ برای دریافت پاسخ سوالاتتان مقاله ذیل را مطالعه فرمایید.

الزام به تهیه مسکن چیست؟

اگر زن بخواهد مرد را ملزم به تهیه مسکن کند، باید دادخواستی مبنی بر الزام مرد به تهیه مسکن اقامه کند. در این دادخواست، زوجه باید مستند به یکی از موارد فوق، از دادگاه بخواهد تا مرد را ملزم کرده و مرد اقدام به تهیه منزل مناسب کند. مثلا اگر مسکنی که مرد تهیه کرده مناسب با شان زن نیست، زن باید دادخواستی با عنوان الزام مرد به تهیه مسکن متناسب با شان زوجه به دادگاه ارائه دهد. بر همین اساس، دادگاه با در نظر گرفتن شرایط حکم مناسب را صادر خواهد کرد.

زن در چه شرایطی می‌تواند مرد را الزام به تهیه مسکن کند؟

قانون در برخی موارد این امکان را برای زن فراهم کرده است تا تحت شرایطی، در مورد مسکن اعمال نظر کند. اما این موارد چیست؟‌

  1. حق تعیین مسکن در عقد ازدواج به زن داده شده باشد:‌ بر اساس قانون مدنی، اگر حق تعیین منزل به زن داده شده باشد، او می‌تواند شوهر را ملزم کند تا مسکن را در محل و موقعیت مورد نظر و حتی شهر موردنظرش تهیه کند. این شرط ممکن است ضمن عقد ازدواج به زن داده شده و یا در قراردادی جداگانه به او اعطا شود. البته این به معنای مستقل زندگی کردن زن از شوهرش نمی باشد.
  2. سکونت زن در مسکن مشترک باعث خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد: بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی: «اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر جانی و یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن می‌تواند مسکن علیحده اختیار کند‌ و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد. مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است، نفقه بر‌ عهده شوهر خواهد بود.» همانگونه که قانون بیان می‌کند، اگر خوف از ضرر جسمی، مالی یا شرافتی برای زن وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضا کند که مسکنی جداگانه برای او تعیین کند. تهیه این مسکن نیز برعهده زوج خواهد بود.
  3. مسکن تهیه‌شده توسط مرد متناسب با شان زن نباشد: گفتیم که مسکن نیز بخشی از نفقه‌ای است که مرد ملزم به پرداخت آن است. با توجه به این که در نفقه و حدود آن، ملاک شان و حال زوجه است، بنابراین در تهیه مسکن نیز باید شان و حال زوجه را ملاک قرار داد. به عبارت دیگر، تمکن مالی مرد در تهیه مسکن مدنظر قرار نخواهد گرفت. در این حالت نیز، زن صرفا می‌تواند مرد را به تهیه مسکنی مناسب با شانش الزام کند و مسکن جداگانه معنایی ندارد. زیرا مسکن جداگانه مانع از تمکین زن نسبت به شوهر بوده و تمکنی از وظایف زن و حقوق مرد است.

زن در چه شرایطی می‌تواند مرد را الزام به تهیه مسکن کند

آیا زن می‌تواند از زندگی در کنار هم پدر و مادر همسرش خودداری کند؟

مسکن بخشی از نفقه زن بوده و باید متناسب با شان زن باشد. اگر سکونت مشترک زوجین با خانواده همسر در منزل مشترک، برخلاف شان زن باشد و این امر توسط دادگاه تشخیص داده شود، دادگاه می‌تواند حکم به الزام مرد به تهیه مسکن متناسب با شان زن را صادر کند.

همانگونه که گفتیم در صورت تقدیم دادخواست مبنی بر وجود خوف ضرر برای زن در صورت سکونت در مکان مشترک، دادگاه مرد را ملزم به تهیه مسکنی جداگانه برای زن خواهد کرد. همچنین تا زمانی که محاکمه بین زوجین خاتمه نیافته، محل سکنای زن به تراضی طرفین معین می‌شود و در صورت عدم ‌تراضی، محکمه با جلب نظر اقربای نزدیک طرفین، منزل زن را معین خواهد نمود و در صورتی که اقربایی نباشد، خود محکمه محل مورد اطمینان را‌ معین خواهد کرد.

حق انتخاب مسکن با کیست؟

اساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی: «زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.» بنابراین، به طور کلی حق انتخاب محل سکونت با زوج است و اوست که تعیین می‌کند که محل زندگی مشترک کجاست. البته همانطور که حق تعیین مسکن با مرد است، تهیه آن تکلیف او بوده و به عنوان بخشی از نفقه زن، مرد باید مسکنی متناسب با شان زوجه برای سکونت مشترک تهیه کند. از سوی دیگر زن مکلف است تا جهت انجام وظایف زناشویی در محل سکونت مشترک زندگی کند و الا ناشزه محسوب شده و مستحق نفقه نخواهد بود.

حق انتخاب مسکن با کیست

مراحل الزام به تهیه مسکن چیست؟

از آنجا که الزام به تهیه مسکن مستقل نیاز به تقدیم دادخواست دارد، پس

۱.در ابتدا شروع کار در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی خواهد بود. در این دفاتر شما باید دادخواستی با عنوان تعیین مسکن و الزام زوج تهیه کرده و آن را ثبت کنید.

۲ .پس از ثبت دادخواست، این دادخواست به شعب دادگاه خانواده ارجاع داده شده و زمان رسیدگی از طریق سامانه ثنا به شما ابلاغ خواهد شد. به یاد داشته باشید که همراه دادخواست باید مدارک و مستندات خود مبنی بر وجود خوف ضرر را تقدیم کنید.

بهترین وکیل خانواده برای الزام به تهیه مسکن کیست؟

گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکیل خانواده در فردیس که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند شما را در این امر یاری کرده شما برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل کافیست شماره‌های ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ – ۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ ارتباط تلفنی گرفته یا به صورت حضوری به آدرس ما در فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم برج آوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید.

خلاصه مطلب: تهیه مسکن از وظایف زوج می‌باشد و مرد باید منزلی متناسب با شمع و جایگاه اجتماعی زوجه تهیه کند اگر خلاف آن اتفاق بیفتد زن می‌تواند دادخواست الزام  به تهیه مسکن را از دادگاه خانواده بخواهد و مرد ملزم است مسکنی که آرامش و آسایش زوج را به خطر نیندازد را برای ایشان تهیه کند اگر این اتفاق نیفتد زن  می‌تواند همراه با دریافت نفقه از همسر خود تمکین نکند. برای دریافت پاسخ سوالاتتان می‌توانید مقاله فوق را مطالعه نمایید

5/5 - (3 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

وکیل در شهریار و معرفی بهترین گروه وکلا با تبحر بالا

وکیل در شهریار فردی است که با داشتن سواد حقوقی و تجربه کاری که در حوزه وکالت دارد قرار است در مقام دفاع از موکلی که وکالت پرونده خویش را به وی سپرده است برآید و بهترین…

بازدید: 751 نفر
1402/06/27
خواندن این مقاله

طلاق از طرف زن در فردیس و مزایای استفاده از وکیل + هزینه +مراحل

در قوانین ایران اصولاً حق طلاق با مردان است، بدین نحو که مردان بدون داشتن هیچ‌گونه علت خاص و مشخصی می‌توانند اقدام به طلاق همسر خویش نمایند، اما در مقابل زنان در ایران برای دریافت حکم طلاق…

بازدید: 790 نفر
1402/06/18
خواندن این مقاله

طلاق توافقی در ملارد بررسی مراحل شرایط و زمان آن

درخواست طلاق عموماً یا از طرف زن و یا از طرف شوهر اتفاق می‌افتد اما در این میان، نوع دیگری از طلاق نیز وجود دارد که با رضایت و درخواست هر دو طرف یعنی هم زن و…

بازدید: 774 نفر
1402/06/22
خواندن این مقاله

بهترین وکیل طلاق کرج با حق وکاله اقساطی

گروه وکلای فروکیل با در نظر گرفتن نیاز موکلین خود و با توجه به سوالاتی که ذهن موکلین را مشغول میکند مقالاتی را برای شما ارائه میدهد مقاله ذیل در این جهت است که به شما موکل…

بازدید: 294 نفر
1403/01/15
خواندن این مقاله

وکیل خانواده در اندیشه و معرفی بهترین گروه وکلا در این منطقه

وکیل خانواده وکیل پایه یک دادگستری است که بیشتر تمرکز خود را در مباحث مربوط به حقوق خانواده  گذاشته .در مبحث حقوق خانواده طبق تجربیات و تسلطی که به دست آورده بهترین گزینه برای وکالت دادن است.…

بازدید: 604 نفر
1402/08/23
خواندن این مقاله

وکیل ارث در فردیس و معرفی گروه وکلای فروکیل

همه ما در طول زندگی برایمان اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد که جهت حل و فصل آن‌ها نیازمند کمک و اخذ مشاوره از شخص متخصص و آگاه آن می‌باشیم. مرگ و میر و اختلافات و چالش‌های…

بازدید: 772 نفر
1402/06/22
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001202 09197969367 09426001201 09218529239