متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

انحصار وراثت در فردیس و مراحل مختلف آن

انحصار وراثت در فردیس
  • 7 مهر 1402
  • 8 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریره فروکیل

شاید تاکنون درگیر پرونده‌های گوناگون قضایی شده یا شاهد اینگونه دعاوی از سوی سایر افراد بوده‌اید. به هر حال با این تفاسیر قطعا می‌دانید که طرح دعاوی گوناگون و پیگیری روند آن و از آن مهم‌تر دفاع در اینگونه دعاوی و رسیدن به نتیجه موردنظر مستلزم آگاهی لازم در علم حقوق خواهد بود که البته هرچقدر هم که در این موضوعات اطلاعات کسب شود، قطعاً باز هم جهت حل و فصل یک دعوای قضایی و حصول نتیجه مطلوب کفایت نخواهد کرد. بدین ترتیب بهترین راه حل ممکن یا شاید حتی بتوان گفت تنها راه حل موجود، استفاده از یک وکیل دادگستری خبره و متخصص دادگستری می‌باشد. استفاده از وکیل دادگستری جهت انجام تمامی امور قضایی ضروری بوده که دعاوی و پرونده‌های مرتبط با ارث و میراث نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند.

انحصار وراثت در فردیس مستلزم طی روند گوناگون قضایی و انجام مراحل مختلفی می‌باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا مفصلا به بحث انحصار وراثت در فردیس و مراحل گوناگون آن بپردازیم.

انحصار وراثت در فردیس

شاید تاکنون بارها و بارها عبارت انحصار وراثت یا انحصار ورثه علی‌الخصوص در زمان پس از فوت شخصی به گوشتان خورده باشد اما مفهوم دقیق و صحیح آن را به درستی ندانید.

مرگ جز وقایعی است که بی برو برگرد برای هر شخصی قطع به یقین اتفاق خواهد افتاد که این واقعه نیز به دنبال خود مراحل قانونی و حقوقی را در بر دارد. یکی از اصلی‌ترین تبعات حقوقی که پس از واقعه مرگ بوجود خواهد آمد، بحث تقسیم اموال به جا مانده از وی در بین وراث می‌باشد. چرا که پس از فوت هر شخصی معمولاً اموالی اعم از منقول و غیرمنقول از وی باقی است که لازم است، اموال بین وراث وی تقسیم شده و مالکیت آن‌ها به ورثه وی انتقال پیدا نماید. حال تقسیم اموال در میان وراث مستلزم طی روند گوناگون حقوقی است که به این روند، مراحل انحصار وراثت گفته خواهد شد.

منظور از گواهی انحصار وراثت چیست؟

اولین قدم جهت انجام روند انحصار وراثت، دریافت گواهی انحصار وراثت از مرجع قضایی صالح آن می‌باشد. گواهی انحصار وراثت نیز در حقیقت برگه‌ای است که به درخواست یکی از وراث متوفی از شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صادر شده و در آن نیز اطلاعاتی چون مشخصات و تعداد وراث، میزان سهم‌الارث آن‌ها و نسبتی که با متوفی دارند، درج می‌شود.

مراحل مختلف انحصار وراثت در فردیس

انحصار وراثت در فردیس خود مستلزم انجام روند مختلفی می‌باشد. اولین قدم جهت انجام روند انحصار وراثت، دریافت گواهی فوت است. گواهی فوت عموماً پس از فوت هر شخص و  ثبت فوت در رایانه و ابطال شناسنامه وی صادر می‌شود. پس از صدور گواهی فوت، بایستی با در دست داشتن سایر مدارک لازم به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی یا یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موجود مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی آن اقدام به تنظیم و ثبت دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت نماییم.

حال پس از ثبت دادخواست و بررسی مدارک، چنانچه نقصی در مفاد دادخواست تنظیم شده یا مدارک پیوست شده وجود نداشته باشد در یکی از روزنامه‌های محلی یا کثیرالانتشار اگهی شده که چنانچه شخص معترضی وجود داشته، اعلام نموده و در غیر اینصورت نیز پس از گذشت مدت یک ماه از انتشار آگهی، گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد.

گواهی انحصار وراثت

مدارک لازم انحصار وراثت در فردیس

از جمله مهم‌ترین مواردی که در شروع هرگونه فرآیند قانونی حایز اهمیت است، اطلاع از مدارک لازم جهت ارائه خواهد بود. حال در خصوص بحث انحصار وراثت از جمله مدارک حایز اهمیت جهت ارائه، شناسنامه و کارت ملی هریک از وراث، شناسنامه و کارت ملی متوفی، گواهی فوت، پرداخت هزینه‌های مربوطه، فرم استشهادیه، گواهی فرم اظهارنامه مالیات بر ارث برای متوفیانی که پیش از سال ١٣٩۵ فوت کرده‌اند و وصیت‌نامه البته در صورت وجود خواهد بود.

 

علت اهمیت دریافت گواهی حصر وراثت در فردیس

با توجه به آنچه بدان اشاره کردیم، در گواهی حصر وراثت لیست تمامی وراث و هم‌چنین اطلاعات و مشخصات آن‌ها و میزان سهم‌الارث هریک از ورثه قید می‌گردد. دریافت گواهی حصر وراثت از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که هریک از وراث جهت انجام هریک از اقدامات قانونی در خصوص ماترک متوفی بایستی گواهی انحصار وراثت را در دست داشته باشند یا به عبارت دیگر اولین قدم برای هرنوع اقدام قانونی، داشتن گواهی حصر وراثت اهمیت ویژه‌ای دارد.

به طور مثال؛ چنانچه هریک از وراث بخواهند، اقدام به استعلام اموال متوفی نموده یا به هر شکلی قصد خرید و فروش هریک از ماترک متوفی را داشته باشند یا جهت انجام هر نوع اقدام اداری قانونی بخواهند خود را به عنوان ورثه معرفی نمایند، داشتن گواهی حصر وراثت ضروری‌ترین اقدام است.

هزینه انحصار وراثت در فردیس

یکی از ابتدایی‌ترین مسایلی که معمولاً در خصوص هر نوع دعوا مطرح می‌شود، هزینه‌های مربوط به آن می‌باشد. در خصوص هزینه مراحل انحصار وراثت در فردیس، خوب است بدانید که این نوع دعوا جز دعاوی غیرمالی به حساب آمده و هزینه بسیاری را در بر نخواهد داشت و علاوه‌بر آن نیز میزان دقیق هزینه آن وابسته به مسایل گوناگونی چون استفاده از وکیل دادگستری یا عدم استفاده از آن، تعداد وراث، تعداد اسناد و مدارک پیوست شده به دادخواست و… می‌باشد و بدین جهت تعیین هزینه دقیق برای آن صحیح نخواهد بود.

مرجع قضایی صالح به صدور گواهی حصر وراثت در فردیس

شناخت مرجع قضایی صالح به رسیدگی در هریک از دعاوی قضایی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. در خصوص انحصار وراثت و همچنین درخواست صدور گواهی مرتبط با آن، خوب است بدانید که مرجع قضایی صالح شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی خواهد بود. بدین ترتیب، جهت تنظیم دادخواست صدور گواهی حصر وراثت لازم است که یکی از شعب شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی در نظر گرفته شود.

انحصار وراثت در فردیس چقدر زمان‌بر است؟

اصولا بیشتر ما ایرانیان به محض شروع انجام کاری یا حتی تصمیم به انجام کاری به دنبال رسیدن به نتیجه یا پایان آن می‌باشیم. به همین جهت است که جهت انجام هر نوع اقدامی اولین سوالی که از سوی ما پرسیده می‌شود، آن است که این پروسه چقدر طول کشیده و نهایتاً چقدر زمان‌بر خواهد بود؟

 

لازم به ذکر است که کلیه دعاوی حقوقی عموماً مستلزم طی روند خاص و اغلب پیچیده‌ای بوده که انحصار وراثت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

مدت زمانی که جهت انجام روند دادرسی انحصار وراثت لازم است، بستگی به شرایط گوناگونی دارد که این قضیه سبب می‌شود، نتوان مدت زمان مشخصی را برای اتمام این مراحل در نظر گرفت.

 

عوامل گوناگونی در مدت زمان لازم جهت انجام روند دادرسی انحصار وراثت تاثیرگذار می‌باشند؛ به طور مثال در صورت عدم وجود مدارک لازم جهت انحصار وراثت یا وجود نقص در مدارکی چون شناسنامه و کارت ملی متوفی یا گواهی فوت و… قاعدتاً مدت زمان بیشتری جهت اتمام این روند صرف خواهد شد.

حال با تمامی تفاسیر فوق بازهم اگر بخواهیم، مدت زمان حدودی را جهت انجام روند انحصار وراثت در فردیس بیان کنیم، پروسه زمانی حدود  ٢ الی ٣ ماه را حداقل باید در نظر داشته باشیم.

وکیل انحصار وراثت در فردیس

قوانین ارث دارای ابهامات و پیچیدگی‌های خاص مربوط به خود بوده و علاوه‌بر آن نیز از گستردگی بسیاری برخوردار است. جهت انجام مراحل قانونی بحث ارث و میراث، مشاوره حقوقی رایگان و استفاده از وکیل دادگستری انحصار وراثت قطع به یقین بهترین راه حل است. استخدام وکیل انحصار‌ وراثت در فردیس سبب آسان‌تر شدن روند انحصار وراثت شده و علاوه‌بر آن نیز جالب است بدانید که هزینه‌های دادرسی روند انحصار وراثت و حتی مدت زمان لازم جهت انجام امور ‌را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

وکیل انحصار وراثت در فردیس

کلام پایانی…

از همراهی شما خوبان سپاسگزاریم. چنانچه در خصوص مراحل انحصار وراثت در فردیس سوال یا مشکلی در ذهن داشته یا قصد استخدام وکیل ارث در فردیس را دارید با گروه وکلای ما در ارتباط باشید.

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما بهترین‌ها خواهیم بود.

 

  • انحصار وراثت در فردیس چه مراحلی در بر دارد؟

اولین قدم جهت انجام مراحل انحصار وراثت در فردیس دریافت گواهی فوت می‌باشد. پس از دریافت گواهی فوت پرداخت مالیات بر ارث متوفی نیز ضروری می‌باشد. پس از آن لازم است که شخص متقاضی با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت مراجعه نماید. مرجع قضایی صالح به رسیدگی نیز پس از بررسی و استعلام تمامی مدارک و شرایط حاکم بر جامعه و از آن مهم‌تر، انتشار آگهی روزنامه کثیرالانتشار و سپری شدن مدت زمان یک ماه پس از انتشار اگهی وعدم اعلام شخصی به عنوان معترض یا مدعی اقدام به صدور گواهی حصر وراثت خواهد نمود.

 

  • مرجع قضایی صالح در صدور گواهی انحصار وراثت کدام است؟

مرجع قضایی صالح به رسیدگی جهت صدور گواهی انحصار وراثت در فردیس، شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی خواهد بود.

5/5 - (32 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

وکیل در شهریار و معرفی بهترین گروه وکلا با تبحر بالا

وکیل در شهریار فردی است که با داشتن سواد حقوقی و تجربه کاری که در حوزه وکالت دارد قرار است در مقام دفاع از موکلی که وکالت پرونده خویش را به وی سپرده است برآید و بهترین…

بازدید: 751 نفر
1402/06/27
خواندن این مقاله

دفتر وکالت در شهریار با مشاوره به صورت حضوری و آنلاین

یک وکیل پایه یک دادگستری برای ارائه خدمات  در حوزه های مختلف به موکلینش ملزم به آن بوده که دفتری را در حوزه کاری خویش داشته باشد تا افرادی که نیازمند خدمات وکالت و مشاوره از او…

بازدید: 701 نفر
1402/07/03
خواندن این مقاله

وکیل کیفری در شهریار و علت اهمیت حضور آن

دعاوی قضایی به طور کلی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دعاوی کیفری دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نوع مجازات آن‌ها، دفاع در اینگونه دعاوی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. بسیار پیش…

بازدید: 730 نفر
1402/06/27
خواندن این مقاله

بهترین وکیل طلاق در فردیس به صورت فوری با فروکیل

هنگامی که زن و شوهر دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند شاید طلاق بهترین راهکار باشد.  وکیل طلاق در فردیس همیشه توصیه می‌کند تمامی جنبه‌های طلاق و جدایی را در نظر بگیرید و اگر تصمیم خود…

بازدید: 1026 نفر
1402/05/20
خواندن این مقاله

وکیل در اندیشه و ملارد با سابقه و تبحر بالا

در اندیشه و ملارد نیز همانند سایر شهرستان های اطراف تهران، مشکلات حقوقی رو به افزایش بوده و افراد را به آن واداشته که مراجعات مکرر برای پیگیری پرونده خود به دادگاه حقوقی، کیفری داشته باشند. غالبا…

بازدید: 733 نفر
1402/07/03
خواندن این مقاله

طلاق از طرف زن در فردیس و مزایای استفاده از وکیل + هزینه +مراحل

در قوانین ایران اصولاً حق طلاق با مردان است، بدین نحو که مردان بدون داشتن هیچ‌گونه علت خاص و مشخصی می‌توانند اقدام به طلاق همسر خویش نمایند، اما در مقابل زنان در ایران برای دریافت حکم طلاق…

بازدید: 790 نفر
1402/06/18
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001202 09197969367 09426001201 09218529239