متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

برای انحصار وراثت کجا برویم و از کجا باید شروع کنیم

برای انحصار وراثت کجا برویم
  • 1 فروردین 1403
  • 6 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریره فروکیل

بسیاری از افراد در حوزه‌های انحصار وراثت و ارث و میراث سوالاتی دارند که نمی‌دانند برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید به چه شخصی و مراجعه نمایند و اینکه در ذهن شان این سوال ایجاد می‌شود که برای انحصار وراثت کجا برویم؟ گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله پاسخ سوالات شما را در مورد ارث خواهد داد. پس به شما مطالعه کننده محترم پیشنهاد می‌شود که این مقام را مطالعه کرده و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت نمایید.

ارث چیست؟

ارث عبارت است از جریان و روند انتقال قهری دارایی فرد فوت شده به ورثه او که با فوت آغاز گردیده و پس از پرداخت و خارج کردن دیون و بدهی های متوفی، به مرحله نهایی می رسد. این معنی از ارث که مترادف تعریف قانونی توارث بوده، در ماده ۸۶۷ قانون مدنی مورد پیش بینی قرار گرفته که مطابق آن: ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند . در تعریفی دیگر نیز باید گفت  ارث یعنی، مالی که بعد از فوت شخص به بازماندگان و وارثان او تعلق می گیرد  یعنی همان ترکه .  ترکه عبارت است از کلیه اموال و حقوق مالی که پس از پرداخت شدن دیون و تعهدات شخص متوفی ، به بازماندگان یا وارثان شخص تعلق می گیرد .

نحوه تقسیم ارث و میراث به چه صورت است؟

طبقات و درجات ارث در ماده ۸۶۲ قانون مدنی، مورد پیش بینی قرار گرفته که بر اساس آن، عبارتند از :

طبقه اول: پدر ، مادر فرد فوت شده و اولاد و اولاد اولاد(نوه) وی

طبقه دوم: اجداد و برادر و خواهر متوفی و اولاد آنها

طبقه سوم: اعمام (عموها) و عمات (عمه ها) و اخوال (دایی ها) و خالات (خاله ها)ی متوفی و اولاد آنها

در رابطه با ماده ۸۶۲ قانون مدنی، لازم است تا نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

چنانچه در هر یک از این طبقات و درجات ارث شخصی وجود داشته باشد ، ارث به وی می رسد و نوبت به اشخاصی که در طبقه بعدی هستند نمی رسد . به عنوان مثال، اگر متوفی فرزند یا پدر و مادر داشته باشد، برادر ، خواهر و اجداد وی که در طبقه دوم می باشند، ارث نخواهند برد.

در داخل یک طبقه نیز درجه وارثان رعایت شده و وارث با درجه نزدیک تر به متوفی، مانع ارث بردن وارث با درجه دورتر می شود. به عنوان نمونه، اگر متوفی فرند داشته باشد، فرزند فرند وی یا همان نوه او ارث نخواهد برد. ارث بردن در حقوق کشور ما اختصاص به خویشاوندان نسبی داشته، یعنی خویشاوندانی که از طریق تولد به یکدیگر مربوط می شوند. بنابراین خویشاوندان سببی یعنی اشخاصی که با ازدواج به یکدیگر مربوط می شوند، از یکدیگر ارث نمی برند، مگر زن و شوهر. با این توضیح که هیچ یک از وارثان طبقه های سه گانه مانع از ارث بردن زن و شوهر نمی شوند. تقسیم ارث تنها پس از ادای حقوق و دیونی که بر عهده میت است امکانپذیر می باشد . لذا ابتدا بایستی هزینه های کفن و دفن میت ، بدهی های مالی او و وصیت او پرداخت شود و سپس نوبت به تقسیم سهم الارث می رسد .

برای انحصار وراثت چه مراحلی لازم است؟

  • گرفتن گواهی فوت و تکمیل مدارک
  • دادخواست انحصار وراثت در دفتر خدمات قضایی
  • مراجعه به شورای حل اختلاف
  • مشخص شدن ورثه و اموال و دارایی
  • تایید وراث
  • تعیین مالیات بر ارث
  • صدور گواهی انحصار وراثت
  • تعیین مالیات بر ارث
  • تحریر ترکه
  • تقسیم ترکه

مدارک لازم برای انحصار وراثت چیست؟

مدارک لازم برای انحصار وراثت چیست؟

گواهی فوت

از سال ۱۳۹۵ در بعضی از استان‌ها مانند تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت قابل دریافت است.

استشهاد محضری

شناسنامه متوفی

عقدنامه یا رونوشت

وصیت‌نامه رسمی متوفا

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی

برای متوفیان قبل از ۱۳۹۵ که تاکنون اقدام نکرده اند.

شناسنامه وراث

سهم الارث افراد در انحصار وراثت به چه میزان است؟

این موضوع بسته به این که فرد از کدام طبقه باشد و اینکه آیا افرادی از این طبقه حضور دارند یا خیر متفاوت است. ما به چند مورد از متداول‌ترین سهم الارث‌ها می‌پردازیم.

در صورتی که متوفی فقط پدر و مادر دارد: مادر یک سوم و پدر دو سوم اموال متوفی را ارث می‌برد.

متوفی پدر (یا مادر) و یک دختر دارد: سهم پدر یک چهارم و دختر سه چهارم اموال متوفی است.

متوفی پدر (یا مادر)  و یک پسر دارد: پدر یک ششم و مابقی اموال متوفی به پسر تعلق دارد.

متوفی دارای یک پسر و یک دختر است: پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

متوفی دو دختر دارد: ارث بین آن دو نصف نفر می‌شود.

پدربزرگ و مادر بزرگ پدری و پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری: ارث در اجداد پدری دو سوم و مادر یک سوم تقسیم می‌شود.

برای انحصار وراثت کجا برویم؟

برای پاسخ ب این سوال ک برای انحصار وراثت کجا برویم باید گفت که برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. پس از این که فرم مربوط به ورثه را پر نمودید باید این فرم را به تایید تمامی ورثه برسانید و اگر دسترسی به آن‌ها ندارید جای نگرانی نیست. در مرحله آخر باید یک گواهی منتشر شود که اگر اعتراضی بود، اعلام شود.

از کجا بفهمیم که انحصار وراثت شده یا خیر؟

برای انجام استعلام انحصار وراثت، می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید: مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این روش، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، درخواست استعلام انحصار وراثت را ثبت کنید. پس از بررسی مدارک و احراز هویت شما، نتیجه استعلام به صورت الکترونیکی به شما اعلام خواهد شد.

بهترین وکیل انحصار وراثت در کرج و تهران

برای انجام تمام مراحل انحصار وراثت در فردیس اگر به دنبال وکیلی می‌گردید که این امر را برای شما انجام دهد ما گروه وکلای فروکیل را به شما معرفی می‌کنیم. گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکلای خبره در این زمینه شما را یاری خواهند کرد برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل شما می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ – ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ ارتباط بگیرید یا به صورت حضوری به آدرس مادر فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم برج آوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید.

 

خلاصه مطلب: انحصار وراثت مراحل مختلفی دارد و حضور وکیل در تمام این مراحل در کنار شما می‌تواند کمک شایانی به شما نماید و پیچیدگی‌ها و سختی‌های مسیر را برای شما آسان کند . گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکلای متخصص در این  امر یاری خواهند کرد .

5/5 - (3 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

وکیل متخصص حقوقی/ وکلای متخصص پیگیری شکواییه های دادگستری

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح نکته دارد برای افرادی که به دنبال وکیل متخصص هستند که وکیل متخصص چه وکیلی از تخصص او شامل چه مواردی میشود چنین وکیلی را از کجا…

بازدید: 259 نفر
1403/02/05
خواندن این مقاله

بهترین وکیل خانم در کرج متخصص در تمامی زمینه ها با حق وکاله قسطی

: بسیاری افراد زمانی که دچار چالش حقوقی کیفری و خانواده و غیره می‌شوند به دنبال وکیل خانواده در فردیس  یا شهر یا استان دیگری می‌گردند.  ترجیح می‌دهند که یک وکیل خانم در کرج پرونده آنها را…

بازدید: 272 نفر
1403/01/25
خواندن این مقاله

بهترین وکیل خانواده با سابقه بالا و حق الوکاله قسطی

حقوق خانواده شامل سه بخش مهم است: ازدواج، طلاق و روابط والدین با فرزندان. مباحثی مانند مهریه زوجه و نفقه همسر در بحث ازدواج و مباحث جدایی و طلاق و فسخ نکاح در بخش دوم (طلاق) و…

بازدید: 237 نفر
1403/02/10
خواندن این مقاله

وکیل زنای محصنه و غیر محصنه و بررسی صفر تا صد این موضوع

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح این نکته دارد که زنا چیست انواع زنا چیست؟ شرایط اثبات زنا و مجازاتی که در قانون و برای زنا در نظر گرفته شده چیست؟ برای دریافت…

بازدید: 36 نفر
1403/04/10
خواندن این مقاله

شیربها در قانون وجود دارد؟ بررسی مسائل پیرامون آن

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح شیربها دارد و بررسی می‌کنیم که آیا شیربها در قانون ایران تعریف شده است یا نه و اینکه عدم پرداخت یا پرداخت آن چه ضمانت اجرایی خواهد…

بازدید: 529 نفر
1402/09/28
خواندن این مقاله

طلاق قضایی در فردیس چگونه انجام می‌شود؟

گروه وکلای فروکیل در ضمن این مقاله سعی در ارائه مطالب مفید از جمله اطلاعاتی در مورد طلاق قضایی به شما مطالعه کننده محترم دارد. عنوان طلاق قضایی شاید بارها و شاید حتی یک بار به گوش…

بازدید: 532 نفر
1402/09/26
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001202 09197969367 09426001201 09218529239