متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

بیمه تصادف رانندگی چیست و چه خسارت ‌هایی را پوشش می ‌دهد؟

بیمه تصادف رانندگی
  • 10 مرداد 1403
  • 10 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریریه فروکیل

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح این نکته به شما مطالعه کننده محترم دارد که  بیمه تصادف رانندگی چیست؟ هنگامی که تصادف اتفاق می ‌افتد بیمه تا چه میزان موظف به جبران خسارت می ‌باشد برای دریافت پاسخ سوالات تان در زمینه‌ های مختلف تصادف و سقف قرارداد بیمه و غیر می ‌توانید با هر یک از شماره‌های ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲/۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ تماس گرفته ومشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری داشته و  اطلاعات کافی را دریافت نمایید.

بیمه تصادف رانندگی چیست؟

تکلیف خسارتی که جان راننده‌ مقصر را حین تصادفات رانندگی، تهدید می‌کند چه می‌شود؟ در کنار بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، بیمه‌ ای برای پرداخت خسارت جانی راننده، درنظر گرفته‌ شده ‌است. این بیمه، با نام بیمه حوادث راننده مقصر شناخته میشود و تفاوت ‌هایی با بیمه راننده دارد. بیمه راننده علاوه بر این موضوع شامل بیمه‌ های درمانی هم می ‌شود. این بیمه مثل بیمه شخص ثالث، اجباری بوده و همه رانندگان باید آن را خریداری کنند.

بیمه تصادفات راننده چه خسارت ‌هایی را پوشش می ‌دهد؟

پوشش بیمه تصادفات رانندگی  فقط به راننده مقصر تعلق می‌گیرد و هزینه دیگر سرنشینان خودرو را پوشش نمی ‌دهد. توجه داشته باشید خسارت در صورتی به راننده پرداخت می ‌شود که شخص دارای گواهینامه معتبر باشد. پوشش بیمه حوادث برای رانندگان شامل موارد زیر است:

  • غرامت فوت
  • غرامت نقص عضو
  • دیه جراحی
  • هزینه پزشکی
  • دیه جراحت

شرایط دریافت بیمه تصادفات رانندگی

شرایط دریافت بیمه تصادفات رانندگی چیست؟

دریافت خسارت بیمه تصادف رانندگی و میزان مبلغ آن وابسته به شرایط زیر است:

  • راننده مقصر باید از بیمه شخص ثالث برخوردار باشد.
  • راننده باید دارای گواهینامه معتبر باشد.
  • مبلغ دیه در ماه غیرحرام محاسبه می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت بیمه تصادف رانندگی چیست؟

راننده مقصر برای جبران خسارت‌ها و استفاده از بیمه حوادث سرنشین، باید مدارکی را تحویل شرکت بیمه خود دهد.

  • مدارک لازم برای دریافت غرامت ناشی از نقص عضو
  • مدارکی که برای دریافت خسارت ناشی از نقص عضو لازم است، شامل:
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • کارت خودرو
  • اصل گواهینامه
  • کپی استعلام بیمه‌نامه و صورتحساب پرداخت حق بیمه
  • تصویر کروکی تصادف پلیس و نظریه کارشناس دادگستری
  • تصویر صورتجلسه اولیه یگان انتظامی محل وقوع
  • کپی گزارش یگان انتظامی
  • مدارک لازم برای دریافت غرامت ناشی از فوت
  • مدارکی که برای دریافت خسارت ناشی از نقص فوت لازم است، شامل:
  • گواهی فوت
  • گواهی دفن
  • کارت ملی و شناسنامه فرد فوت شده
  • گواهی انحصار وراثت نامحدود
  • مدارک هویت وراث
  • مدرک معاینه جسد توسط پزشکی قانونی

در چه مواردی شخص مستحق دریافت بیمه تصادفات نیست؟

بیمه شخص ثالث، یکی از انواع بیمه‌های اجباری است که در صورت وقوع حادثه و ایجاد خسارت به افراد یا خودروهای دیگر، جبران خسارت‌ها را تا حد ممکن بر عهده می‌گیرد. این نوع بیمه شامل جبران خسارت‌های مالی و جانی می‌شود و تعداد افرادی که توسط این بیمه پوشش داده می‌شوند، به تعداد سرنشینان خودرو مقصر حادثه بستگی دارد.

در صورتی که تعداد زیان ‌دیدگان بیشتر از تعداد سرنشینان خودرو باشد، صندوق تامین خسارات جانی بیمه مرکزی به پرداخت خسارت متعهد خواهد بود، اما باید توجه داشت که این بیمه فقط برای خسارت‌های وارد شده به افراد و خودروهای دیگر اعمال می‌شود و خسارت‌های ناشی از حادثه بر روی خودرو مقصر تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرد.

در صورتی‌که فردی با حالت مستی رانندگی کند و در این وضعیت با شخص دیگری تصادف کرده و به وی آسیب مالی یا جانی بزند، شرکت بیمه‌ گذار هیچ مبلغی را به‌عنوان خسارت پرداخت نمی ‌کند و تمامی این هزینه‌ ها بر عهده خود فرد خواهد بود.

وقوع تصادف در صورتی که مقصر، گواهینامه رانندگی نداشته باشد

در صورتی‌که مقصر تصادف، گواهینامه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه تصادفات رانندگی  هیچ‌ گونه هزینه‌ ای را بابت خسارت به دیگران پرداخت نمی ‌کند و خود فرد باید کل مبلغ خسارت را بپردازد. البته امکان قسط ‌بندی این هزینه وجود دارد.

قانون بیمه تصادف برای خودروهای نامتعارف به چه صورت است؟

خودروی نامتعارف به وسیله نقلیه‌ای گفته می ‌شود که قیمت آن بیش از نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام باشد. از آنجا که در سال ۱۴۰۳، دیه مرد مسلمان در ماه حرام ۱.۲ میلیارد تومان اعلام شده، هر ماشینی با قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در دسته خودروهای نامتعارف یا همان لوکس قرار می ‌گیرد. توجه داشته باشید که سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث نیز ۶۰۰ میلیون تومان است.

در صورت بروز حادثه میان یک خودروی متعارف و یک خودروی نامتعارف، اگر راننده خودروی متعارف به عنوان مقصر شناخته شود، آنگاه شرکت بیمه بر اساس فرمول زیر، خسارت مالی خودروی نا متعارف را محاسبه می‌ کند:

خسارت پرداختی شرکت بیمه = میزان خسارت × ارزش خودروی لوکس / بالاترین ارزش خودروی متعارف

  • خسارات وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه.
  • خسارات وارده به محمولات وسائل نقلیه مسبب حادثه.
  • خسارات مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از تششعات اتمی و رادیو اکتیو.
  • خسارات ناشی از محکومیت جزائی و پرداخت جرائم.
  • خسارات ناشی از حوادثی که در خارج از کشور اتفاق می افتد مگر اینکه توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار در این موضوع شده باشد.

آیا بیمه تصادفات افت قیمت را نیز پرداخت می ‌کند؟

افت قیمت در خسارت باید براساس ضربه شدید به خودرو باشد و این نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افت قیمت، شامل این خودرو شود. دستورالعمل افت قیمت پیش بینی شده است. افت قیمت فقط یکبار شامل وسایل نقلیه می شود. گاهی آسیب‌های جزئی و کلی در تصادفات رانندگی باعث کاهش شدید قیمت خودرو می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا اگر خودرو صفر یا گران‌ قیمت باشد، صاحب خودرو هنگام فروش خودروی خود با ضررچشم‌ گیری روبه‌ رو شود. بر اساس  قانون ، مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو راننده مسبب حادثه خواهد بود. خسارت ها براساس شدت حادثه و سابقه تصادف تعلق خواهد گرفت. اگر شخصی در خصوص خسارت خود اعتراض دارند می توانند از سوی برخی صاحب نظران خبره و مستقل عمل کنند و سپس از بعد از تایید بیمه مرکزی خسارت پرداخت خواهد شد

شرکت های بیمه گر مکلف شدند که خسارت هایی ناشی از اُفت قیمت وسایل نقلیه موتوری می شود را بدون دریافت حق بیمه مضاعف بپردازند، کارشناس بیمه باید براساس علم خود میزان افت قیمت خودرو پس از حادثه تصادف ارزیابی کند،معمولا آسیب و صدمه به هر قسمت از خودرو باعث درصد مشخصی افت قیمت خودرو می ‌شود. یعنی اینکه بسته به این که چه قسمتی از ماشین آسیب دیده باشد، افت قیمت خودرو بالا و پایین می‌شود. مشکل ما در خودروهای غیر متعارف این است که خسارت در این خودروها قابل تشخصی از سوی شرکت بیمه گر نبود ولی امروز این آئین‌نامه تخصصی عمل و ارزیابی می کند. شرکت‌های بیمه باید خسارت اُفت قیمت خودرو تصادفی را پرداخت کنند.

کارشناس بیمه باید براساس علم خود میزان افت قیمت خودرو پس از حادثه تصادف ارزیابی کند،معمولا آسیب و صدمه به هر قسمت از خودرو باعث درصد مشخصی افت قیمت خودرو می ‌شود. یعنی اینکه بسته به این که چه قسمتی از ماشین آسیب دیده باشد، افت قیمت خودرو بالا و پایین می‌ شود. مشکل ما در خودروهای غیر متعارف این است که خسارت در این خودروها قابل تشخیص از سوی شرکت بیمه گر نبود ولی امروز این آئین‌نامه تخصصی عمل و ارزیابی می کند. شرکت‌های بیمه باید خسارت اُفت قیمت خودرو تصادفی را پرداخت کنند

بیمه تصادف برای دیه مرد و زن به چه صورت عمل می‌کند؟

یکی از مهم‌ ترین قوانین بیمه شخص ثالث خودرو، برابری دیه زن و مرد و پرداخت خسارت جانبی یکسان است. به بیان واضح‌ تر، در بخشنامه بیمه شخص ثالث قید شده که علیرغم وجود تفاوت میان دیه مرد و زن، اگر در یک تصادف رانندگی شخص ثالث دچار آسیب شده و یا جان خود را از دست بدهد، دیه وی فارغ از جنسیت و دین پرداخت خواهد شد که مقدار آن ۱.۲ میلیارد تومان است.

آیا بیمه تصادف راننده مقصر تعلق می‌گیرد؟

پیگیری چنین جریانی بر عهده شرکت بیمه است.

طبق قوانین جدید بیمه تصادف رانندگی ، اگر راننده‌ای بر اثر بی‌ احتیاطی یا عدم رعایت قوانین رانندگی باعث تصادف شده و آن تصادف موجب آسیب جانی یا مرگ شخص ثالث شود، شرکت بیمه بدون هیچ قید و شرطی تمام خسارت شخص زیان‌دیده را پرداخت می ‌کند، ولی «بخشی از این خسارت تحت عنوان فرانشیز بیمه شخص ثالث» از راننده متخلف گرفته خواهد شد. این قانون برای ترغیب رانندگان به پیروی از اصول رانندگی محتاطانه و اجتناب از تخلفات حادثه‌ساز وضع شده است.

  • فرانشیز بیمه شخص ثالث با فرانشیز بیمه بدنه خودرو فرق دارد. درصد پرداخت فرانشیز بیمه شخص ثالث به صورت زیر محاسبه می‌شود.
  • در حادثه نخست، پرداخت فرانشیز برابر است با ۲.۵ درصد از خسارت بدنی و مالی پرداخت‌شده توسط شرکت بیمه.
  • در حادثه دوم، پرداخت فرانشیز برابر است با ۵ درصد از خسارت بدنی و مالی پرداخت‌شده توسط شرکت بیمه.
  • در حادثه سوم به بعد، پرداخت فرانشیز برابر است با ۱۰ درصد از خسارت بدنی و مالی پرداخت‌شده توسط شرکت بیمه.

بیمه تصادف رانندگی برای رانندگانی که سابقه تصادف دارم به چه صورت عمل می‌کنند؟

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث، نرخ حق بیمه نامه خودرو برای افراد باسابقه رانندگی پرخطر و دارای نمره منفی بالا با کسانی که سابقه تخلف و نمره منفی کمی دارند، تفاوت دارد. قطعاً هزینه حق بیمه افراد باسابقه رانندگی خطرناک به دلیل احتمال بالای ریسک تصادف و بروز خسارت بالاتر است. این قانون در جهت کاهش تخلفات رانندگی وضع شده است. همچنین پیش‌بینی‌شده است که راهنمایی و رانندگی اطلاعات رانندگان را در قالب شماره پلاک در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌دهد و شرکت‌های بیمه بر اساس سوابق تخلفات راننده اقدام به تعیین میزان حق بیمه می‌کنند. این موضوع قطعاً قانون کلی بیمه مرکزی خواهد بود و بر روی نرخ بیمه شخص ثالث بیمه ایران، البرز، آسیا و… تأثیر خواهد گذاشت.

مدت زمان پرداخت بیمه تصادف توسط راننده مقصر چقدر است؟

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به راننده حداکثر تا سه هفته است. طبق قانون، هنگامی که مدارک به شرکت بیمه تحویل داده شود، شرکت موظف است حداکثر تا ۲۰ روز دیده راننده مقصر را پرداخت نماید.

چه خسارت‌هایی را بیمه پرداخت نمی‌کند؟

‏ بیمه تصادفات رانندگی  فقط خسارت های جانی وارده به راننده مقصر را تحت پوشش قرار می دهد خسارت های مالی وارد شده به خودروی راننده مقصر تحت پوشش نمی باشد و راننده مقصر برای جبران خسارات مالی می تواند بیمه بدنه برای خودرو خود خریداری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد  بیمه تصادفات رانندگی و جبران خسارت و بیمه تصادف می توانید با هریک از شماره های ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲/۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ارتباط گرفته و راهنمایی لازم را دریافت نمایید

پرداخت مابقی خسارت مالی بر عهده بیمه بدنه خودروی لوکس است. به همین دلیل به طور خاص به رانندگان خودروهای لوکس توصیه می‌شود علاوه بر بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه را نیز برای وسیله نقلیه خود خریداری کنند. همچنین با خرید الحاقیه بیمه خودرو می‌توان جبران خسارت از سوی بیمه‌گر را افزایش داد.

توجه داشته باشید که در صورت تصادف یک ماشین متعارف و یک ماشین نامتعارف، اگر راننده مقصر پشت فرمان ماشین متعارف نشسته باشد، آنگاه مالک خودروی لوکس می‌تواند بابت افت قیمت ناشی از تصادف، از راننده خطرساز شکایت کرده و مابه‌التفاوت افت قیمت خودروی لوکس خود را از وی دریافت کند. پیگیری چنین جریانی بر عهده شرکت بیمه است.

خلاصه مطلب

‏چنانچه در زمان وقوع حادثه گواهینامه راننده مقصر منقضی، ابطال و یا مورد دیگری که نشان از نامعتبر بودن گواهینامه باشد و یا حتی اگر گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه نباشد پرداخت خسارت بیمه حوادث راننده مقصر امکان پذیر نیست.

‏ در صورت فوت راننده مقصر و پرداخت دیه، طبق تعهدات بیمه حوادث راننده دیه کامل یک مرد مسلمان در ماه عادی مورد محاسبه قرار می گیرد حتی اگر در ماه حرام حادثه اتفاق افتاده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد  بیمه تصادفات رانندگی و جبران خسارت و بیمه تصادف می توانید با هریک از شماره های ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲/۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ارتباط گرفته و راهنمایی لازم را دریافت نمایید

5/5 - (3 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

بهترین وکیل تهران را چگونه پیدا کنیم؟

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح نکته دارد که بهترین وکیل تهران کیست؟ چگونه می توان با بهترین وکیل تهران ارتباط گرفت و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد تاثیر او در پرونده…

بازدید: 605 نفر
1403/02/15
خواندن این مقاله

قانون کار و احقاق حقوق کارگر

موضوع قانون کار و احقاق حقوق کارگر امروزه در تمامی جوامع بشریت از اهمیت ویژه­ای برخوردار است که این مهم نیز در کشور ما شایسته توجه می­باشد. از همین رو شناخت قانون کار و حقوق کارگر و…

بازدید: 1011 نفر
1402/07/12
خواندن این مقاله

فروکیل: وکیل آنلاین ¶ ارائه راهکار با مطالعه پرونده و احکام قضائی

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توزیع این نکته دارد که وکیل آنلاین کیست چه وظایفی را ایفا می ‌کند؟ مشاوره حقوقی از وکیل آنلاین چه معایب و مزایایی در پی دارد برای دریافت…

بازدید: 443 نفر
1403/03/25
خواندن این مقاله

شیربها در قانون وجود دارد؟ بررسی مسائل پیرامون آن

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح شیربها دارد و بررسی می‌کنیم که آیا شیربها در قانون ایران تعریف شده است یا نه و اینکه عدم پرداخت یا پرداخت آن چه ضمانت اجرایی خواهد…

بازدید: 841 نفر
1402/09/28
خواندن این مقاله

منظور از حضانت فرزندان چیست؟

منظور از حضانت فرزندان این است که حضانت  در واقع حق و تکلیفی است که بر عهده پدر و مادر است برای نگهداری و حفاظت از فرزندشان، حال در صورتی که والدین بخواهند جدا از هم زندگی…

بازدید: 1003 نفر
1402/07/18
خواندن این مقاله

فرجام خواهی طلاق به چه صورت می باشد؟

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح نکته دارد که طلاق چه مراحلی دارد؟ فرجام خواهی طلاق به چه منظور است؟ برای طلاق چه وکیلی می تواند ما را یاری کند؟ مدارک و شرایط…

بازدید: 661 نفر
1402/12/17
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09218529239 09426001202 09426001201