متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

✓وکیل اداره کار مسلط به قوانین حوزه کار

  • 13 اردیبهشت 1402
  • بروزرسانی: ۱ آبان ۱۴۰۳
  • 12 دقیقه
  • ۲ دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریریه فروکیل

برای تماس مستقیم با وکیل اداره کار با شماره ۰۹۲۱۸۵۲۹۲۳۹ تماس حاصل نمایید.

امروزه دعاوی مربوط به حقوق کار از رایج ترین دعاوی محسوب می ‌شود. اختلافات بین کارگر و کارفرما معمولا به دلیل عدم اطلاع کافی از حقوق و وظایف طرفین نسبت به همدیگر ایجاد می‌شود. طبق قانون کار، کارگر و کارفرما دارای حقوق و تکالیفی نسبت به همدیگر می‌باشند که عدم رعایت آن منجر به بروز اختلافات و چالش‌ها و گاهی حتی بروز دعاوی بین کارگر وکارفرما می‌ شود. این حقوق اصولی مهم برای حمایت از حقوق کارگران و کارفرمایان و پیشگیری از ایجاد اختلافات محتمل محسوب می ‌شود. در این مقاله از گروه وکلای فروکیل راهنمای جامعی از حقوق و تکالیف قانونی کارگران و کارفرمایان نسبت به همدیگر، نقش و اهمیت وکیل اداره‌ی کار در احقاق حقوق قانونی آن‌ها و نحوه‌ی طرح دعوا در صورت نقض حقوق قانونی کارگر و کارفرمایان را به شما ارائه خواهیم داد.

وکیل اداره‌‌ی کار

وکیل اداره‌ی کار نقش مهم و اساسی در حمایت از حقوق کارگران و کارفرمایان دارد. او با علم بالا به قوانین حقوق کار و مقررات مربوطه به صورت تخصصی وکالت دعاوی مربوط به حقوق کار را به عهده می ‌گیرد و دارای تجربه و علم کافی در این خصوص می ‌باشد. به نحوی که با مشاوره به موکل خود و ارائه‌ ی بهترین راهکارها، امکان احقاق حقوق نقض شده در یک رابطه ‌ی کاری را فراهم می‌کند. اگر شما نیز در رابطه ‌ی کاری خود دچار مشکل شده اید و به دنبال وکیل  اداره‌ی کار می‌ باشید، گروه وکلای فروکیل دارای بهترین وکلای متخصص می ‌باشد که اماده‌ی خدمت‌ رسانی به شما در این امر می‌ باشند.

بهترین وکیل اداره کار تهران

اگر شما شخصی هستید کارگر که برای یک کارفرما کار می کنید و حق و حقوق شما ضایع شده است و به دنبال بهترین وکیل اداره کار تهران وکرج هستید، بدون شک گروه وکلای فروکیل  می تواند بهترین انتخاب شما باشد، زیرا دارای صد ها نمونه رای موفق در زمینه بیمه، حقوق معوقه و سنوات و دیگر موضوعات هستند و میشه به صورت یک تیم کار می کنند تا اشتباه نزدیک به صفر شود.

اگر شما کارفرما هستید و کارگر شما شکایت کرده است، شما برای دفاع از خود نیازمند یک وکیل متخصص اداره کار هستید که تمامی نکات را با شما بررسی کند و بهترین تصمیم را بگیرید تا در شعب اداره کار بهترین دفاع را از شما انجام دهد.

قرارداد کار چیست؟

قرارداد می تواند یک برگه کتبی یا شفاهی باشد که تمامی نکات در آن درج شده است و کارگر براساس مبلغ و توافقات فی مابین کارگر و کارفرما به صورت پاره وقت یا تمام وقت کاری را انجام بدهد.

وظایف وکیل اداره‌‌ی کار

۱- مشاوره‌ی تنظیم قرارداد کار: بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد اختلافات آتی بین کارگر و کارفرما تنظیم قرارداد صحیح و مطابق قانون توسط وکیل اداره‌ی کار و متخصص در این زمینه می باشد. وکیل اداره کار با اطلاع کامل از حقوق قانونی کارگر، در مذاکرات کارگر و کارفرما از حفظ حقوق کارگر اطمینان حاصل می کند و زمینه‌ ی ایجاد شرایط عادلانه و به نفع هر دو طرف را فراهم می‌ آورد. یکی از موارد بروز اختلاف، عدم وجود قرارداد کتبی صحیح بین طرفین می ‌باشد، بنابراین انعقاد قرارداد کتبی تاثیر بسزایی در حفظ حقوق شما دارد.

۲- طرح شکایت از جانب کارگر یا کارفرما: درصورت پایمال شدن حقوق کارگر یا کارفرما و لزوم به پیگیری آن در مراجع قضایی این امر به عهده‌ی وکیل اداره‌ی کار می ‌باشد. با توجه به پیچیدگی پرونده های مربوط به حقوق کار، حل ‌و‌فصل این پرونده‌ها نیاز به دانش حقوقی و تجربه ‌ی تخصصی دارد تا از احقاق حقوق تضییع شده اطمینان حاصل شود. وکیل اداره‌ی کار تمام امور مربوط به پرونده شما، از ثبت شکایت، دفاع از موکل خود تا صدور رای را به عهده می گیرد و از حصول نتیجه‌ی مطلوب اطمینان حاصل می‌کند.

دلایل موجه برای شکایت کارگران از کارفرما

برخی از مهم‌ترین مشکلات کارگران که نیاز است در صورت بروز با وکیل مشورت کنند عبارت است از:

  • عدم پرداخت حقوق در موعد مقرر در قرارداد منعقد شده بین کارگر و کارفرما
  • عدم پرداخت حقوق و مزایا مطابق قوانین کار کشور (در صورت اینکه کار درخواستی مطابق با شرایط قانون کار باشد. یعنی ۸ ساعت در روز و ۶ روز کامل کاری در هفته.)
  • غییر میزان حقوق بدون تغییر در حجم کار توافق شده در طول قرارداد جاری
  • عدم عقد قرارداد کاری و سرباز زدن از آن توسط کارفرما
  • عدم پرداخت حق بیمه کارگری توسط کارفرما
  • اخراج بدون دلیل موجه
  • عدم تامین امنیت شغلی
  • درخواست اجباری برای امضای قرارداد سفید و سفته تضمین
  • فسخ یک طرفه قرارداد از سوی کارفرما

موارد بروز اختلاف بین کارگران و کارفرمایان

الف) شکایت کارگر از کارفرما: در این قسمت مواردی را که کارگر در صورت تضییع آنها می‌ تواند از کارفرما شکایت و حقوق خود را مطالبه کند ذکر می‌کنیم.

۱- عدم پرداخت حقوق توافق شده: در صورت وجود قرارداد کار بین طرفین، حق الزحمه‌ای طبق قانون کار بین طرفین مشخص شده است. کارفرما باید طبق ساعات کار به طور عادلانه حقوق کارگران را پرداخت نماید، در غیر این صورت کارگر امکان طرح شکایت دارد.

۲- اخراج غیرقانونی: درصورتی که کارفرما به دلایل ناموجه و غیرقانونی کارگر خود را اخراج کند یا زودتر از موعد قرارداد او را اخراج کند امکان طرح شکایت فراهم می‌شود.

۳- خسارت جسمانی: کارفرما موظف است وسایل ایمنی کارگران و محیط کاری ایمن را فراهم کند مخصوصا در مشاغلی که امکان بروز خطرات جسمانی زیادی وجود دارد، درصورت خسارت جسمانی به کارگر و مقصر بودن کارفرما، امکان طرح شکایت وجود دارد.

۴–بیمه نکردن کارگران: طبق ماده ۱۴۸ قانون کاراقدام به بیمه ی تامین اجتماعی کردن کارگران از وظایف قانونی کارفرمایان این قانون محسوب می‌شود. درصورت امتناع کارفرما از پرداخت حق بیمه‌ ی کارگر، نقض حقوق قانونی او صورت گرفته و امکان طرح شکایت وجود دارد. این قانون آمره است و کارفرما به هیچ وجه امکان تخلف از آن را ندارد.

۵- اثبات رابطه ی کارگری و کارفرمایی: در صورت عدم انعقاد قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما، در صورت پایمال شدن حقوق کارگر، او می‌بایست ابتدا رابطه‌ ی کارگری و کارفرمایی را اثبات کند تا پس ازآن امکان دریافت مطالبات خود از کارفرما را داشته باشد. اثبات این رابطه معمولا امر مشکلی است به همین دلیل وجود قرارداد کتبی در این روابط بسیار مهم می ‌باشد. گروه وکلای فروکیل ، با داشتن مجرب ترین وکیل اداره‌ی کار ، می‌ تواند شما را در این امر یاری کند.

ب) شکایت کارفرما ازکارگر:

۱- وارد کردن خسارت به اموال کارفرما: درصورتی که کارگر موجب خسارت به کارفرما یا اموال او شود طبق قواعد عمومی  مسئولیت مدنی امکان دریافت خسارت وجود دارد.

۲- فسخ قرارداد کار: مطابق ماده ۲۵ قانون کار، قرارداد کار برای مدت معین یا کار مشخص، هیچ یک از طرفین، حق فسخ قرارداد را ندارند. حال، اگر کارگر، برای فسخ چنین قراردادی اقدام نماید، کارفرما می‌تواند اقدام به شکایت از وی نماید.

۳- قصور در انجام وظایف: مطابق ماده‌ی ۲۷ قانون کار اگر کارگر در انجام وظایف محوله کوتاهی ورزد، و یا آیین‌نامه‌ی انظباطی کارگاه را نقض نماید، کارفرما امکان طرح شکایت از او را دارد.

۴- استغقا بدون شرایط قانونی: مطابق ماده‌ی ۲۱ قانون کار، کارگر درصورت درخواست استعفا باید استعفای کتبی خود را تقدیم کند و ۳۰ روز پس از استعفا نیز به کار خود ادامه دهد. استعفا بدون رعایت این شرایط امکان طرح دعوا را توسط کارفرما فراهم می‌کند.

وکیل اداره کار تهران

نحوه رسیدگی به پرونده در اداره کار

نحوه رسیدگی به پرونده در اداره کار به این صورت است که ابتدا شکایت کارگر از کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت می‌شود و بعد از آن به شعب تشخیص ادارات کار استانی ارجاع می‌گردد.

در شعب تشخیص، دادخواست ثبت شده، بررسی خواهد شد. بررسی دادخواست‌ها، متناسب با تعداد دادخواست‌های واصله در هر فصل بوده و تاریخ و نوبت رسیدگی به دادخواست داده می‌شود که مراتب از طریق پیامک به خواهان یا وکیل او اعلام می‌شود.

بعد از اعلام ساعت و تاریخ نوبت رسیدگی به پرونده با حضور کارشناسان شعب تشخیص ادارات کار، نماینده کارگر و کارفرما یا خودشان، بایستی در زمان  مشخص برای رسیدگی به اختلاف، به شعب مراجعه کنند.

حضور یا عدم حضور خواهان و خوانده یا نمایندگان آن‌ها در شعب تشخیص، شرط لازم یا شرط کافی برای اخذ رای مورد نظر از شعب نیست. انضمام دادخواست به مستندات قانونی و تسلط بر نگارش دادخواست حرفه‌ ای، شانس موفقیت را افزایش خواهد داد.

اگر بعد از صدور رای توسط شعب تشخیص، کارگر یا کارفرما، شکایتی به رای صادره داشته باشند، ۱۵ روز از زمان ابلاغ فرصت دارند که به رای صادره، اعتراض مکتوب کنند. این کار نیازمند آن است که به نحوه و فرآیند کار شعب، اشراف اطلاعاتی داشته و اگر نخستین مرتبه است که باید به شعب مراجعه کنید، بهتر است از یک وکیل متخصص اداره کار مجرب مشورت بگیرید.

وکیل اداره کار مجرب با استناد به سوابق پرونده و مستندات قانونی و قدرت بیان حقوقی، قادر است که در جلسات رسیدگی، مدافع قانونی حقوق کارگر یا کارفرما باشد. خواه اعاده حق بیمه و پاداش و عیدی باشد، خواه اخذ زیان‌هایی که کارگر به کارفرما و ماشین‌آلاتش وارد کرده است.

هزینه وکیل اداره کار چقدر است؟

اگر شما می خواید برای کار خود و گرفتن حق و حقوق وکیل بگیرید و می خواهید بدانید که هزینه وکیل اداره کار چقدر است می توانید با وکیل اداره کار ما تماس بگیرید. زیرا هزینه وکیل اداره کار بستگی به نوع کار و مدت زمانی است که قرار است برای پرونده شما فقط گذاشت.

جهت مشاوره حقوقی اداره کار با بهترین وکلای اداره کار در تهران و ایران می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و موضوع خود را بیان کنید تا وکلای مجرب پاسخگو شما عزیزان باشند.

دلایل موجه برای شکایت کارفرما از کارگران

قانون کار هم برای کارفرما و هم برای کارگران مفادی ارائه کرده است که عدم رعایت هر یک از بندهای این قوانین چه از سوی کارگر و چه از سوی کارفرما قابل پیگیری است. در ادامه به ذکر دلایلی می‌پردازیم که کارفرما را برای شکایت از کارگران مجاب می‌کند:

  • عدم اجرای صحیح کارها و وارد آوردن خسارات مالی و اعتباری به کارفرما
  • عدم رعایت قوانین انضباطی معین مطابق با قوانین کار
  • عدم رعایت امانت داری در اختیارات مالی و اعتباری
  • سرپیچی از دستورات کارفرما در محیط کار

بهترین وکیل اداره کار

مراحل طرح شکایت:

۱- سازش از طریق شورای اسلامی کار: طبق ماده ۱۵۷ قانون کار، هر‌گونه اختلاف بین کارفرما و کارگرکه ناشی از قرارداد کار یا پیمان‌های دسته‌جمعی کار باشد،‌ ابتدا تا حد ممکن از طریق سازش حل و فصل خواهد شد. این سازش ابتدا از طریق شورای اسلامی کار و در صورت عدم وجود آن در واحد کار، از طریق انجمن صنفی کارگران حل و فصل خواهد شد.

۲- تنظیم دادخواست توسط وکیل: اولین مرحله برای طرح شکایت، ثبت دادخواست موضوع مورد اختلاف شما است. ثبت دادخواست نقش موثری در رای دریافتی شما دارد به همین علت به شما ظیشنهاد ممیکنیم از وکلای متخصص در این امر بهره بگیرید. ابتدا به سامانه‌ی اینترنتی جامع روابط کار به آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir مراجعه و پس از احراز هویت امکان ثبت دادخواست به صورت آنلاین برای شما وجود دارد. در صورت داشتن وکیل این امر توسط او برای شما به آسانی انجام می‌شود. گروه وکلای فروکیل آماده‌ی خدمت‌ رسانی به شما در این زمینه می‌ باشند. شما می ‌توانید با تماس با کارشناسان ما مشاوره‌ی حقوقی رایگان دریافت نمایید.

۳- ارجاع به هیأت تشخیص: هیأت تشخیص مرجع بدوی رسیدگی به اختلافات شما می ‌باشد. پس از ارائه دادخواست به شعبه مورد نظر شعبه یک وقت رسیدگی تعیین و این وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می‌شود تا در جلسه‌ی مقرر حضور یابند.

۴- ارجاع به هیأت حل اختلاف: درصورتی که طرفین نسبت به رای صادره توسط هیأت تشخیص اعتراض داشته باشند، کارگر و یا کارفرما می‌ توانند ظرف مدت ۱۵ روز پس از صدور رأی، به رأی صادره اعتراض نمایند. در این صورت پرونده به هیأت حل اختلاف که مرجع تجدیدنظرخواهی می ‌باشد ارجاع می ‌شود. رأی صارده از این مرجع قطعی می باشد.

شعب مربوط به اداره کار

۱- تشخیص : اولین مرحله مربوط به شکایت از کارگر و کارفرما شعب تشخیص نام دارد. در شعب تشخیص باید دادخواست خود را ثبت نماید. پس از ارائه دادخواست شعبه یک وقت رسیدگی معین می کند که هم برای کارفرما و هم کارگر ارسال می شود و در آن زمان مشخص هر دو برای رسیدگی به اختلافات به شعب مراجعه می کنند.

۲- حل اختلاف : پس از صدور رای توسط شعب تشخیص کارگر یا کارفرما ۱۵ روز وقت دارد که رای صادر شده اعتراض کند که این کار نیازمند این است که به نحوه کار شعب اشراف داشته باشید و اگر اولین بارتان هست بهتر است از یک وکیل اداره کار کمک بگیرید.

وکیل اداره کار با توجه به سابقه و پرونده ای که داشته است دارای قدرت بیان بالای است که در جلسه رسیدگی کمک بسیار زیادی به پیشرفت کار شما دارد.

نتیجه گیری

بروز اختلافات میان کارگر و کارفرما امروزه از رایج ترین دعاوی می ‌باشد. به خصوص که این افراد از حقوق خود آگاهی نداشته و از مشاورین متخصص نیز کمک نمی ‌گیرند. در صورت عدم انعقاد قرارداد کار ممکن است اختلافاتی بین طرفین بروز کند که موجب طرح شکایت از جانب کارگر یا کارفرما شود . کارگر معمولا در جهت تضییع حقوق خود من جمله حق‌الزحمه و حق بیمه و سنوات طرح دعوا می ‌کند و کارفرما نیز ممکن است به جهت قصور و کوتاهی کارگر یا تخلفات او اقدام به طرح دعوا نماید. برای طرح شکایت ابتدا دادخواست خود را در سامانه‌ ی جامع روابط کار ثبت کرده و این دادخواست جهت رسیدگی به هیأت تشخیص ارجاع می ‌شود. در‌صورت اعتراض طرفین به رای هیأت تشخیص امکان تجدیدنظرخواهی آن در هیات حل اختلاف وجود دارد.

وکیل اداره‌ی کار کیست؟

شخصی که با علم بالا به قوانین حقوق کار و مقررات مربوطه به صورت تخصصی وکالت دعاوی مربوطه به حقوق کار را به عهده می‌گیرد.

موارد طرح شکایت از کارفرما چیست؟

اخذ حقوق، اخذ سنوات وحق بیمه و همچنین اخراج غیرقانونی

مراحل طرح شکایت از کارفرما چیست؟

صلح و سازش در شورا – ثبت دادخواست- ارجاع به هیات تشخیص ودرصورت اعتراض هیات حل اختلاف

4.9/5 - (48 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

طلاق فوری و معرفی مراحل و شرایط آن با وکیل متخصص در تهران و کرج

گروه وکلای  فروکیل در قالب این مقاله سریع در توضیح این نکته به شما مطالعه کننده محترم دارد که بهترین و سریع‌ترین نوع طلاق به چه صورت انجام می‌شود اگر امکان طلاق فوری وجود دارد؟ برای انجام…

بازدید: 521 نفر
1403/03/06
خواندن این مقاله

✓دانستنی های طلاق توافقی✓چطور بصورت توافقی طلاق را ثبت کنیم؟

امروزه عدهای از افراد بعد از نکاح تصمیم به جدایی و طلاق میگیرند و به دنبال توافق برای جدایی هستند تا با سرعت بیشتری هزینه کمتری پروسه طلاق شان به انجام برسد در صورتی که زوجین بر…

بازدید: 692 نفر
1403/02/20
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حامد نظام خانی

    در محل کار از ما سنددفتر خانه تعهد نامه غیر مالی می خواهند این کار درست هست و چه تبعاتی دارد ممنون

    1. با سلام
      حدود مسئولیت شما، به مفاد تعهدنامه بستگی دارد.

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09218529239 09426001202 09426001201