متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

همه چیز در مورد اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه
  • 21 آذر 1402
  • 6 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریره فروکیل

گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیح این مطلب به شما دارد که اعسار چیست؟ و اعسار از پرداخت مهریه در کجا کاربرد دارد؟و چگونه باید انجام شود و مراحل آن و روش اجرای آن چگونه است؟

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

شخصی که توانایی مالی پرداختن مهریه را ندارد و به پرداخت مهریه محکوم میشود میتواند در صورت اثبات این ناتوانی و نداشتن مالی که به ان اعسار از پرداختن مهریه میگویند برای پرداختن مهلت گرفته یا تقسیط دین کند.

بعد از اعسار از پرداخت مهریه نحوه پرداخت به چه صورت خواهد شد؟

تشخیص و نحوه تخصیص مهریه با قاضی از همان به صورت معمول ۱۰ درصد آن را به عنوان پیش قسط تعیین میکند و یک چهارم حقوق ماهیانه را نیز به عنوان اقساط ماهیانه تعیین میکنند.

مراحل اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

مدعی اعسار (زوج) بایستی بعد از صدور حکم محکومیت به پرداخت مهریه به دفاتر خدمات قضایی برود دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند و فرم های مخصوص این دادخواست را پر کرده و منضم کند به دادخواستش و شاهدهای خود را نیز معرفی کرده و لیست اموال و داراییهایش را چه منقول و چه غیرمنقول اعلام کند.زمان تشکیل جلسه دادگاه به فرد ابلاغ شده و شخص در مورد مقرر در دادگاه به همراه شاهدها حضور پیدا کرده و دفاع میکند.

مدارک لازم جهت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

۱.دادنامه محکومیت مهریه

  1. استشهادیه (شهادت کتبی دو نفر)
  2. صورت کلی اموال منقول و غیرمنقول
  3. میزان وجوه نقد و موجودی کلیه حسابهای بانکی
  4. فهرست کلیه نقل و انتقالات یک سال اخیر.

آیا اعسار از پرداخت مهریه یک حکم دائمی است؟

خیر،اعسار یک امر دائمی و همیشگی نخواهد بود و اگر فرد از شرایط اعسار خارج شد یعنی توانایی پرداخت پیدا کرد یا به طور مثال ارثی به وی رسید میتوان از محل مال به دست آمده مهریه را وصول کرد.

چه مواردی جزو مستثنیات دین است و در صورت وجود آنها نیز شخص میتواند اعسار از پرداخت مهریه بزند؟

طبق ماده ۲۴ نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۹۴ مستثنیات دین شامل:

  1. منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم الیه در حالت اعسار او باشد.
  2. اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع هوایج ضروری محکومان علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  3. آذوقه موجود و به قدر احتیاج محکومان علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره میشود.
  4. کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها.
  5. وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران ،کشاورزان و سایر اشخاصی که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  6. خط تلفن مورد نیاز مدیون

اعسار از پرداخت مهریه

آیا برای اعسار از پرداخت مهریه نیاز به وکیل هست؟

برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه خود شخص میتواند راساً اقدام کند اما برای اثبات احضار گاهی ممکن است پیچیدگی های وجود داشته باشد که بهتر است از همان ابتدای کار با یک وکیل متخصص مشورت کرده و وکالت در کارتان را به وی بسپارید برای این امر ما به شما گروه وکلای فرووکیل را معرفی میکنیم برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل  شما میتوانید به صورت تلفنی با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ تماس تلفنی حاصل نمایید

فایده اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

زمانی که شخص محکوم به پرداخت مهریه میشود. یکی از مهم ترین فواید دادخواست اعسار ان است که در صورتی که شما دادخواست بدهید و قاضی اعسار شما را بپذیرد مهریه تقسیط شده و همچنین اگر حکم الزام به تمکین زوجه به نفع شما صادر شود میتوانید آن را اجرا کنید. و البته تنها ضمانت اجرای عدم اجرای آن برای زوج تعلق نگرفتن نفقه به وی میباشد.

آیا اعسار از پرداختن مهریه حق حبس خانم دوشیزه را از بین  میبرد؟

زمانی که دختر و پسری با یک دیگر ازدواج میکنن زوجه میتواند تا قبل از دریافت کامل مهریه اش از همسرش تمکین خاص و عام نکند این به شرطی است که بین انها تمکین خاص صورت نگرفته باشد . حال زوج میتواند بعد از محکومیت به پرداخت مهریه درخواست اعسار از پرداخت مهریه را بکند و تقاضای تقسیط داشته باشد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تا زمانی که تمام اقساط را پرداخت نکند زوجه میتواند از حق حبس خود استفاده کند . و در واقع اعسار زوج در پرداخت مهریه حتی اگر از طرف دادگاه پذیرفته شود تاثیری در حق حبس زوجه نداشته و وی میتواند همچنان به حق حبس خود استناد کندو تمکین نکند و در این صورت ناشزه نیز نمیشود .

اعسار از پرداخت مهریه چقدر زمان میبرد؟

زمان آن بستگی به اینکه برای اثبات ادعای اعسار خود به چه مدارکی نیاز دارید و چه مدارکی را به دادگاه ارائه دهید دارد و با توجه به اینکه بررسی صحت مدارک زمان متفاوتی خواهد داشت نمی‌توان زمان مشخصی را برای این امر قرار داد.

آیا بعد از اعسار از پرداخت مهریه نیز امکان حکم جلب وجود دارد؟

زمانی که اعسار شخص پذیرفته می‌شود و قاضی برای شخص پیش پرداخت تعیین می‌کند و مابقی مهریه را اقساط می‌کند در صورتی که زوج اقساط را پرداخت نکند می‌توان حکم جلب وی را گرفت و او را بازداشت کرد.

اعسار از چه اشخاصی پذیرفته نمیشود ؟

علاوه بر افرادی که توانایی مالی دارند و درخواست اعسار میکنند در خواست اعسار از تجار پذیرفته نمیشود و اگر تاجری برای پرداخت مهریه زوجه خود توانایی مالی پرداخت نداشته باشد، باید درخواست صدور حکم ورشکستگی نمایید نه درخواست اعسار زیرا اعسار تجار پذیرفته نمیشود. افرادی که برای پرداخت نکردن مهریه نیز با معاملات صوری اموال خود را به اشخاص دیگر منتقل میکنند نیز علاوه بر اینکه معاملات صوریشان باطل میشود دچار جرم و وصف کیفری فرار از دین نیز میشوند. و در نهایت اعسار از پرداخت مهریه انها پذیرفته نمیشود .

 

خلاصه مطلب:

اعسار از پرداخت مهریه یعنی عدم توانایی مالی برای پرداخت یک دفعه‌ ای مهریه و زمانی که مردی محکوم به پرداخت می‌شود اگر توانایی مالی ندارد باید به همراه مدارک اثبات کننده عدم توانایی اش و استشهادیه (دو شاهد) برای اعسارش دادخواست اعسار خود را در دفتر خدمات قضاییه ثبت کرده و قاضی پرونده با توجه به دلایل مدارکش ممکن است اعسارش را بپذیرد یا نپذیرد و اگر بپذیرد برای وی مهلت و اقساط تعیین می‌شود.

گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکلای متبحر و با سابقه می‌توانند  شما را در این امر یاری نمایند. برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل و مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در مارلیک شما می‌توانید با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ تماس تلفنی حاصل نمایید یا به صورت حضوری با آدرس ما در فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم برج آوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید.

 

5/5 - (13 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مطالبه مهریه به چه صورت است؟

زوجه با داشتن سند رسمی ازدواج می‌تواند از طریق اجرای اداره ثبت مطالبه مهریه بکند . برای این امر او باید دفتر ازدواجی که در آنجا عقدنامه‌شان تنظیم شده مراجعه کند و  تقاضای صدور اجراییه کند و…

بازدید: 672 نفر
1402/07/26
خواندن این مقاله

حق طلاق در فردیس

یکی از مواردی که زن در طی عقد نکاح می‌تواند آن را شرط کند وکالت در طلاق است. اگر زن بخواهد از این حق استفاده کند نیاز است که شرایطی داشته باشد. برخی از درباره تفاوت حق…

بازدید: 1027 نفر
1402/05/20
خواندن این مقاله

وکیل حرفه ‌ای در فردیس با سابقه و به صورت تضمینی

اگر یک پرونده حقوقی و یا کیفری در دادگاه کرج دارید و قصد دارید از یک وکیل حرفه ‌ای در فردیس کمک بگیرید؛ این مقاله برای شما آماده شده است. وکیل در فردیس شخصی است که نه…

بازدید: 972 نفر
1402/05/20
خواندن این مقاله

برای مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در شهریار با چه شماره ای تماس بگیریم

مشاور حقوقی تلفنی رایگان در شهریار عبارتند از ارائه راهنمایی‌های حقوقی لازم به افرادی که تماس می‌گیرند از طرف وکیل پایه یک دادگستری در شهریار یا مشاوران حقوقی در شهریار این گونه مشاوره‌ها معمولاً به دو دسته…

بازدید: 588 نفر
1402/09/03
خواندن این مقاله

قانون موجر و مستاجر و بررسی کامل آن توسط وکیل متخصص

امروزه بسیاری از افراد درگیر مسائل مربوط به روابط موجر و مستاجر هستند. بسیاری از افراد جامعه و برخی افراد نیز موجر هستند در روابط بین موجر و مستاجر همواره اختلافاتی حادث شده و می‌شود. اطلاع داشتن…

بازدید: 467 نفر
1402/10/27
خواندن این مقاله

وکیل آنلاین با گروه وکلای فروکیل همراه با چت آنلاین

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توزیع این نکته دارد که وکیل آنلاین کیست چه وظایفی را ایفا می ‌کند؟ مشاوره حقوقی از وکیل آنلاین چه معایب و مزایایی در پی دارد برای دریافت…

بازدید: 118 نفر
1403/03/25
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001202 09197969367 09426001201 09218529239