متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

قانون جدید ملاقات با فرزند و بررسی شرایط آن برای والدین

قانون جدید ملاقات با فرزند
  • 19 بهمن 1402
  • 6 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریره فروکیل

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح این نکته دارد که زمانی که به هر دلیلی بین زوجین جدایی به وجود میآید و پدر و مادر طفل در یک منزل مشترک با هم سکونت نداشته باشند هر یک از پدر و مادر حق ملاقات فرزند مشترک خود را دارند و در ذیل این مقاله توضیح میدهیم که این حق به چه صورت است و مدت زمان آن و نحوه اجرای آن طبق قانون جدید ملاقات با فرزند به چه صورت خواهد بود برای کسب اطلاعات در مورد قانون جدید ملاقات با فرزند پیشنهاد مقاله زیر را مطالعه بفرمایید .

ملاقات با فرزند یعنی چه؟

در ابتدای کار باید بررسی کنیم که اصلاً مقوله ملاقات با فرزند یعنی چه و در چه زمانی کاربرد دارد؟ ملاقات با فرزند زمانی مطرح میشود که پدر و مادر از هم جدا شوند و نوعی حق قانونی والدین بعد از جدایی به شمار می رود. که می توانند هنگامی که با توجه به شرایطشان یا به دلیل الزام قانون حضانت فرزند و نگهداری او را نم یتوانند داشته باشند بتوانند با فرزندشان دیدار داشته باشند. در مورد این حق در قانون مدنی ماده ۱۱۷۴ صحبت شده است. حق ملاقات طبق قانون جدید ملاقات با فرزند حق طبیعی و قانونی و شرعی و اخلاقی افراد می باشد و نمی توان هیچ یک از والدین را از ملاقات با فرزندان شان محروم کرد. و حتی اگر هر یک از والدین نتوانند و شرایط ملاقات با فرزند شان را نداشته باشند باید در دادگاه صالح عذر خود را ثابت کنند.

ملاقات با فرزند بعد از طلاق طبق قانون جدید ملاقات با فرزند:

بعد از اینکه بین زوجین به دلیل طلاق جدایی اتفاق افتاد و فرزند مشترک حضانتش با یکی از طرفین به عمل آمد طرف مقابل حق ملاقات دارد و مدت زمانی ملاقات محدودیت ندارد مگر اینکه طفل بعد از سن رشد نخواهد ملاقات داشته باشد طی ارائه دادخواست به دادگاه به همراه دلیل و مستندات می تواند دادگاه تقاضای افزایش زمان ملاقات را داشت. این تقاضا باید به دادگاه خانواده ارجاع شود عنوان این دادخواست الزام به ملاقات فرزند مشترک همانند سایر دعاوی حقوقی توسط خواهان به طرفیت خوانده و با موضوع ملاقات طفل مطرح می‌شود. در هر صورت هیچ کدام از والدین حق مانع ایجاد کردن برای ملاقات با فرزند را برای طرف دیگر ندارد حتی اگر طرف مقابل فساد اخلاقی نیز داشته باشد.

ملاقات با فرزند بعد از طلاق

مجازات ممانعت از ملاقات با فرزند طبق قانون جدید ملاقات فرزندان چیست؟

در صورتی که دستور قضایی صادر شود و شخص ممانعت کند موجبات جلب به دادرسی می‌باشد و محکومیت کیفری برای طرفی که مانع ایجاد می‌کند خواهد داشت. طبق ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی که می‌گوید اگر کسی از دادن طفل که به او سپرده شده در موقع مطالبه اشخاصی که قانوناً حق مطالبه دارند امتناع کند به مجازات ۳ تا ۶ ماه حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون ریال و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

طبق قانون جدید ملاقات با فرزند در چه مواردی حق ملاقات سلب می‌شود؟

مواردی وجود دارد که ممکن است حق ملاقات از یکی از والدین سلب شود و این موارد می‌تواند به دلایلی باشد که برای طفل خطرات و آسیب‌هایی ایجاد می‌شود. یا طفل در شرایط ناگواری قرار بگیرد که بخشی از این موارد می‌تواند:

  • بیماری حاد و مسری
  • خطرات جانی
  • مواردی که بر حسب نظریه پزشکی قانونی به عبارتی خوف و تحولات روحی روانی اخلاقی و غیرهم اتفاق بیفتد.

تعیین مکان ملاقات با فرزند طبق قانون جدید ملاقات با فرزند:

تعیین مکان می‌تواند به صورت توافق بین زوجین صورت بگیرد یا اینکه در صورتی که زن و مرد با هم توافق نکنند دادگاه مشخص کننده باشد. دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند.

آیا والدین می‌توانند حق ملاقات فرزند خود را ساقط کنند؟

هرگاه دادگاه تشخیص دهد که توافق راجع به ملاقات فرزند که بین زوجین اتفاق می‌افتد یا حضانت او و شرایط نگهداری او خلاف مصلحت طفل باشد یا در صورتی که شخصی که حضانت با اوست مانع ملاقات طفل با سایر اشخاص ذینفع باشد دادگاه می‌تواند حضانت را از او سلب کند.

مدارک لازم جهت دادخواست ملاقات با فرزند:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • سند ازدواج یا طلاق نامه

نفقه فرزند در زمان ملاقات با فرزند طبق قانون جدید ملاقات با فرزند به عهده کیست؟

نفقه فرزند چه در زمانی که حضانت او با پدر باشد و چه زمانی که حضانت او با مادر باشد به عهده پدر می‌باشد و در صورت فوت پدر با جد پدری پدربزرگ او می‌باشد پدر وظیفه دارد خوراک و پوشاک و دیگر مواردی که برای امرار معاش فرزند لازم است را فراهم کند در صورتی که حضانت فرزند با مادر باشد پدر وظیفه تهیه مسکن را ندارد در صورتی که فرزند هم پدر و هم پدربزرگش فوت کرده باشد وظیفه پرداخت نفقه ‌اش به عهده مادر خواهد بود تا زمانی که به منبع مالی دست یابد.

ملاقات فرزند و گروه وکلای فروکیل

ملاقات فرزند و گروه وکلای فروکیل

در صورتی که والدین به هر دلیلی از یکدیگر جدا شدند و در این زمینه مشکلی برای هر یک ایجاد شد و طرف مقابل مانع ملاقات شد یا هر اتفاق دیگری در این زمینه گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکلای برجسته و با سابقه در زمینه حقوق خانواده به وسیله مشاوره‌های حقوق تلفنی خانواده می‌تواند شما را در این هم یاری کرده و به نتیجه مطلوب برساند. برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل شما می‌توانید با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲/۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ ارتباط گرفته یا به صورت حضوری به آدرس ما در فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم برج آوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید.

خلاصه مطلب

ملاقات فرزند حق قانونی و اخلاقی هر کدام از والدین است و نمی‌توان از این حق محرومشان کرد مگر در شرایطی که در قانون گفته شده یا زمانی که با صلاح فرزند نباشد  ان هم به دستور قاضی و محاکم صلاحیت دار برای رسیدگی به دعاوی مربوط به ملاقات فرزند محاکم حقوقی دادگاه های خانواده هستند که به این امور رسیدگی میکنند قطعا حضور یک وکیل خانواده در فردیس در کنار شما در این دعاوی کمک شایانی به شما خواهد کرد گروه وکلای فروکیل با استفاده از مجرب ترین وکلای خانواده شما را در این امر یاری خواهند کرد. در مقاله مذکور در مورد شرایط توضیح کامل داده شده است.

4.5/5 - (4 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

ترکه چیست و آشنایی با نحوه تقسیم و وکیل متخصص در این زمینه

گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیح این مطلب دارد که شخصی که میمیرد آنچه از وی به جا میماند چیست؟ و چه اقداماتی میتوان روی مال و اموال شخص مرده انجام داد تکلیف…

بازدید: 541 نفر
1402/09/23
خواندن این مقاله

وکیل زنای محصنه و غیر محصنه و بررسی صفر تا صد این موضوع

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح این نکته دارد که زنا چیست انواع زنا چیست؟ شرایط اثبات زنا و مجازاتی که در قانون و برای زنا در نظر گرفته شده چیست؟ برای دریافت…

بازدید: 36 نفر
1403/04/10
خواندن این مقاله

مشاوره حقوقی در فردیس به صورت رایگان

قبل از انجام هر کار حقوقی، دریافت مشاوره حقوقی بسیار اهمیت دارد. یکی از مهمترین توصیه ما این است که اگر قصد دارید در فردیس کارهای حقوقی خود را با موفقیت جلو ببرید از مشاوره حقوقی در…

بازدید: 2922 نفر
1402/05/15
خواندن این مقاله

مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در ملارد و آشنایی با بهترین گروه وکلا

مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در ملارد عبارت است  از: ارائه راهنمایی‌های حقوقی لازم به اشخاص توسط وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی. زمانی که یک پرونده حقوقی کیفری یا ملکی یا.... برای افراد پیش می‌آید به دلیل اینکه…

بازدید: 609 نفر
1402/08/27
خواندن این مقاله

مشاوره تلفنی با وکیل در فردیس، شهریار و ملارد به صورت تخصصی

گروه وکلای فروکیل در ذیل مقاله زیر قصد دارد به شما در این زمینه یاری رساند که برای مشاوره تلفنی با وکیل با چه شمارهای تماس بگیرید و همچنین از فواید مشاوره تلفنی با وکیل برای شما…

بازدید: 508 نفر
1402/10/09
خواندن این مقاله

گروه وکلای کرج با وکلای حاذق و حرفه ای

امروزه چالش‌های حقوقی بسیار گسترده شده و پیچیده گی‌ های زیادی پیدا کرده است و احتیاج به حضور وکیل در اکثر پرونده‌های حقوقی خانواده و..... احساس می‌شود به همین دلیل بسیاری افراد زمانی که دچار چالش و…

بازدید: 244 نفر
1403/02/30
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان 09426001202 09197969367 09426001201 09218529239