متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

فریب در ازدواج چیست و چگونه می توان آن را ثابت کرد

فریب در ازدواج چیست
  • 1 آبان 1402
  • 5 دقیقه
  • ۲ دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریریه فروکیل

فریب در ازدواج یا به عبارتی دیگر تدلیس در واقع مفهوم این است که شخص صفات مطلوب را در خود نشان می‌دهد و عیوب خود را به صورت دروغین پنهان می‌کند که این عوامل باعث باعث برهم خوردن روابط زوجین و فروپاشی نظام خانواده خواهد شد.

دلیل قانونگذار آثار و پیامدهای حقوقی ویژه‌ای را که با عنوان قانون” تخلف از شرط صفت” در قانون مدنی مطرح کرده است بابت این امر قرار داده است.

در کدام مواد قانونی به فریب در ازدواج اشاره شده؟

یکی از مواد قانونی که به فریب در ازدواج اشاره کرده ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی می‌باشد که بیان می‌دارد :هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده باشد عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده،طرف مقابل حق فسق خواهد بود،خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.

مصادیق فریب در ازدواج چیست؟

۱.دیوانه بودن زن برای مرد و دیوانه بودن مرد برای زن به شرط عدم آگاهی آنها پیش از عقد حق فسخ ایجاد می‌کند.

۲. برخی عیوب در مرد مانند خصا(ناتوانی در باروری)،عنن(ناتوانی در انجام عمل زناشویی)، مقطوع بودن آلت تناسلی به شرط عدم آگاهی زن پیش از عقد برای زن حق فسخ ایجاد می‌کند،توجه شود که دیوانگی و عنن مرد بعد از عقد هم برای زن حق فسخ ایجاد خواهد کرد.

۳. برخی عیوب در زن مثل قرن ،جذام ،برص، افضا،گیری و نابینایی از هر دو چشم به فرض عدم آگاهی مرد پیش از عقد برای او حق فسخ ایجاد می‌کند

برخی موارد هستند که قانونگذار معین نکرده اما  ممکن است طی عقد بین طرفین شرط شده باشد یا دلیل مهمی برای عقد باشد که اگر آن شرایط وجود نداشته باشد حق فسخ برای طرفین ایجاد می‌شود. مثلاً یکی از مواردی که ممکن است مثال برای فریب در ازدواج باشد بکارت زن یا پنهان کردن ازدواج سابقش است.

مصادیق فریب در ازدواج چیست؟

چگونه باید فریب در ازدواج را ثابت کرد؟

شخصی که مدعی است طرف مقابلش تدلیس کرده، بار اثبات این فریب به عهده اوست یعنی مدعی یا شاکی باید ثابت کند که طرف مقابل او با امور دروغین او را در امر ازدواج فریب داده و برای اثبات این امر باید به اقرار طرف استناد کرد یا از طریق شهادت شهود اثبات کرد یا ادله‌ای را ارائه کنیم که قاضی را به این علم برساند. برای دفاع و حضور در جلسه دادگاه و اثبات فریب در ازدواج که به عهده شاکی یا مدعی خواهد بود شما میتوانید از همان ابتدا با یک وکیل خانواده در فردیس مشورت کرده یا به وی وکالت دهید این امر را برای شما و به وکالت از شما به انجام برساند. برای این امر شما میتوانید به گروه وکلای فروکیل واقع در فردیس، قریشی شمالی خیابان بیست و نهم گلهای سه برج اوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه نماییید یا به صورت تلفنی با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ با گروه وکلای فروکیل ارتباط گرفته و با کارشناسان ما مشاوره تلفنی داشته باشید.

مجازات فریب در ازدواج چیست؟

فریب در ازدواج با شرط اینکه صراحتاً صفت خاصی در طرف مقابل شرط شده باشد یا در فرض عدم صراحت دلیل اصلی عقد باشد باعث فسخ نکاح خواهد شد و هم مجازات کیفری خواهد داشت.

به موجب ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی: چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج شرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی،اجتماعی شغل و سمت خاص تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌گردد. برای  طرح شکایت کیفری از طرف مقابل به دلیل فریب در ازدواج شما میتوانید به وکیل کیفری در اندیشه و مارلیک یا فردیس راجه نمایید برای این امر ما به شما گروه وکلای فروکیل واقع در فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم گلهای سه برج اوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید یا با شماره ما ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ تماس گرفته و مشاور حقوقی تلفنی رایگان داشته باشید.

 فریب در ازدواج و مهریه چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

در صورتی که به دلایل گفته شده عقد نکاح فسخ شود زن مستحق دریافت مهریه خواهد بود. مگر در صورتی که از به هم خوردن ازدواج و فسخ نکاح زن و مرد نزدیکی نکرده باشند در چنین حالتی به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد.

در یک مورد است که در صورت فسخ نکاح قبل از نزدیکی به زن مهریه تعلق می‌گیرد و آن به دلیل عیب مرد ناشی از عنن است که در این صورت مهریه زن نصف خواهد بود. با توجه به اینکه یکی از موارد فسخ نکاح فریب در ازدواج است باید بگوییم در چنین حالتی در فرض نزدیکی مهریه به زن تعلق می‌گیرد و در فرض غیر آن تعلق نمی‌گیرد.

 سوالات متداول

برای موضوع فریب در ازدواج از چه طریقی مشاوره حقوقی دریافت کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت شما می‌توانید در این امر با گروه وکلای فروکیل با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲

تماس تلفنی گرفته و با کارشناسان ما مشورت نمایید یا به صورت حضوری به آدرس ما در فردیس،قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم گل‌های ۳ برج آوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نمایید.

آیا در صورت فریب در ازدواج مهریه تعلق می‌گیرد؟

اگر پیش از نزدیکی ازدواج به دلیل فریب مرد توسط زن فسخ شود مهریه تعلق نمی‌گیرد.

فریب در ازدواج از نظر کیفری چه مجازاتی دارد؟

مجازات فریب در ازدواج سه ماه تا یک سال حبس است.

4.8/5 - (33 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

✓حدود هزینه و حق الوکاله وکیل ملکی در سال [۱۴۰۳] چقدر برآورد می شود؟

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح و شناسایی بهترین و برجسته ‌ترین وکیل ملکی در تهران و کرج به شما مطالعه کننده محترم خواهد داشت توضیح اینکه وکیل ملکی کیست چه وظایفی دارد…

بازدید: 563 نفر
1403/02/23
خواندن این مقاله

همه چیز در مورد اعسار از پرداخت مهریه

گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیح این مطلب به شما دارد که اعسار چیست؟ و اعسار از پرداخت مهریه در کجا کاربرد دارد؟و چگونه باید انجام شود و مراحل آن و روش اجرای…

بازدید: 892 نفر
1402/09/21
خواندن این مقاله

وکیل مالیات بر ارث و آشنایی با مراحل آن

طی سال‌های اخیر برخی قوانین در مورد مالیات بر ارث دچار تغییر و تحول  شده اند. و اگر شما از این تغییرات آگاهی داشته باشید میتوانید تا حدودی از هزینه‌هایی که برای شما وجود دارد کاهش دهید.…

بازدید: 1040 نفر
1402/07/02
خواندن این مقاله

ترکه چیست و آشنایی با نحوه تقسیم و وکیل متخصص در این زمینه

گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیح این مطلب دارد که شخصی که میمیرد آنچه از وی به جا میماند چیست؟ و چه اقداماتی میتوان روی مال و اموال شخص مرده انجام داد تکلیف…

بازدید: 860 نفر
1402/09/23
خواندن این مقاله

هزینه و حق الوکاله طلاق بصورت اقساطی

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در پاسخ به سوالات متعدد در مورد حق الوکاله ی طلاق دارد سوالاتی از قبیل اینکه طلاق چیست؟ مراحل آن چیست؟ چه مدارکی لازم است آیا برای طلاق حتماً…

بازدید: 647 نفر
1402/12/25
خواندن این مقاله

الزام به تمکین و آشنایی با مراحل و نمونه دادخواست آن

الزام به تمکین به چه معناست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بحث تمکین کردن برای زنان متاهل پیش می‌آید. و به این معناست که زن به موجب حکم دادگاه موظف است در منزلی که شوهرش…

بازدید: 1037 نفر
1402/07/05
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهری

    سلام
    بنده سال ۹۳ با مردی افغان ازدواج کردم .چون ایشان خود را مجرد معرفی کرده بود برای ثبت ازدواج نیاز بود با سند این موضوع رو اعلام کنه .ایشان با جعل سند در کشورش این سند رو برای دولت ایران تهیه کردن ازدواج ما رسمی شدو برای زندگی به افغانستان رفتیم..بعد از ازدواج متوجه شدم زن و فرزند دارد.شغل ایشان باغدار و کارمند بانک است. ما الان یک دختر هشت ساله داریم.وقتی حامله بودم به ایران و خانه ی پدرم برگشتم.آیا میتونم به عنوان فریب در ازدواج از ایشان شکایت کنم .و مجازات او چه خواهد بود؟
    آیا جعل سند مجازات دارد ؟
    آیا میتونم مهریه و نفقه را درخواست کنم؟
    و نفقه ای دخترم را میتوانم بگیرم ؟با توجه به اینکه در ایران حضانت دختر تا هفت سالگی و در افغانستان تا نه سالگی با مادر است؟
    لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    1. با سلام

      ۱- اگر همسرتان با ادعای مجرد بودن شما را فریب داده باشد و شما بعداً متوجه شدید که وی دارای زن و فرزند بوده است، می‌توانید شکایتی به عنوان فریب در ازدواج مطرح کنید. طبق قانون مدنی، فریب در ازدواج می‌تواند یکی از دلایل فسخ نکاح باشد.

      ۲- طبق قانون مجازات اسلامی، جعل سند جرم است و مجازات دارد. اگر همسرتان با استفاده از سند جعلی توانسته ازدواج خود را به ثبت برساند، می‌توانید به دلیل جعل سند از او شکایت کنید.

      ۳- مهریه یک حق مسلم قانونی است و حتی اگر همسر شما تبعه کشور دیگری باشد، شما می‌توانید از طریق دادگاه‌های ایران مهریه خود را مطالبه کنید.
      همچنین در صورتی که همسرتان از پرداخت نفقه به شما خودداری کرده باشد، می‌توانید از طریق دادگاه دادخواست مطالبه نفقه بدهید و وی ملزم به پرداخت آن خواهد شد. برای مطالبه نفقه فرزند نیز باید از همین طریق اقدام کنید.

      ۴- حضانت فرزند دختر تا سن ۷ سالگی با مادر است و پس از آن، حضانت به پدر منتقل می‌شود، مگر اینکه با ارائه دلایل کافی، سلب حضانت صورت گیرد. با توجه به اینکه دختر شما ۸ ساله است، در صورتی که مسئله حضانت در دادگاه ایران مطرح شود، احتمال انتقال حضانت به پدر وجود دارد، مگر اینکه دلایلی برای صلاحیت بیشتر شما در نگهداری از فرزند وجود داشته باشد.

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09218529239 09426001202 09426001201