متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

قانون جدید مهریه و بررسی شرایط مختلف آن

قانون جدید مهریه
  • 15 دی 1402
  • بروزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۳
  • 7 دقیقه
  • بدون دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریریه فروکیل

مهریه مبحثی است که ذهن اکثر مردم را به ویژه آقایان را درگیر میکند بحث مهریه در همه خانواده ها وجود دارد و همه افراد حداقل برای یک بار هم که شده دعوایی در خصوص مهریه را شنیده اند یا در اطرافیان خود دیده اند. گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیحاتی در رابطه با قانون جدید مهریه دارد که آگاهی افراد جامعه چه مرد و چه زن را در این خصوص بالا ببرد چرا که لازم است همه افراد قبل از ازدواج و تعیین مهریه قوانین مربوط به آن را بدانند و با آگاهی کامل مهریه تعیین کنند.

مهریه چیست؟

مهریه در واقع مالی است که به موجب عقد نکاح دائم یا موقت  زوج متعهد میشود به زوجه پرداخت کند. مهریه میتواند عندالمطالبه یا حال باشد در این صورت به محض انعقاد عقد و مطالبه زوجه مرد موظف است که آن را پرداخت کند. مهریه در شکل دیگری میتواند عندالاستطاعه باشد و پرداخت آن منوط به توانایی مالی زوج است.

انواع مهریه در قانون جدید مهریه:

طبق قانون مهریه به چند نوع تقسیم میشود که هر کدام تعاریف خاص خود را دارند انواع آن عبارتند از:

۱. مهرالمثل.               ۲. مهرالمتعه

۳. مهرالمسمی.           ۴.   مهرالسنه

تعریف مهرالمسمی در قانون جدید مهریه چیست؟

یکی از انواع مهر بوده و مالی است که در واقع در زمانی که عقد نکا بین زوج منعقد میشود تعیین شده و در عقد نامه نوشته می شود مهرالمسمی در واقع همان مهریه رایج بین زوجین می باشد اغلب مهریه ها امروزه از این نوع هستند.

تعریف مهرالمثل در قانون جدید مهریه چیست؟

یکی دیگر از انواع مهریه در قانون ایران مهرالمثل است هنگام عقد زمانی که زوجین بین خود توافقی برای مهریه نداشته باشند و چیزی در عقد نامه نوشته نشود ،یا اینکه مهریه مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد یا اینکه شرطی در عقد ذکر شده باشد مبنی بر عدم تعلق مهریه به زوجه و زوجین قبل از اینکه مهریه معینی بین خود تعیین کنم با یکد یگر نزدیکی کنند، در این شرایط کارشناس دادگاه با فاکتورهای متفاوتی از قبیل شغل و جایگاه اجتماعی زوجه و غیره که مورد بررسی قرار میدهد میزان مهریه ای برای او مشخص میکند که به آن مهریه ، مهرالمثل میگویند.

تعریف مهرالمتعه طبق قانون جدید مهریه:

طبق قانون مدنی و ماده ۱۰۹۳ این قانون هرگاه در عقد هرگاه در عقد نکاح مهریه مشخص نشده باشد و مرد قبل از نزدیکی و تعیین مهریه همسرش را طلاق دهد زن مستحق دریافت مهرالمتعه میباشد. پس تعلق گرفتن مهرالمتعه به زن دو شرط دارد.

۱. مهریه در زمان عقد نکاح تعیین نشده باشد.

۲. پیش از اینکه زن و مرد با هم رابطه زناشویی داشته باشند طلاق اتفاق بیفتد.

تفاوتی که مهرالمتعه با مهرالمسمی این است که برای تعیین مهرالمتعه برخلاف وضعیت اقتصادی مرد مورد توجه قرار میگیرد نه وضعیت زن.

تعریف مهرالسنه در قانون جدید مهریه:

تعریف مهر و سنه در قانون مدنی نیامده اما مهرالسنه را از منابع فقهی میتوان شناخت مهر و سن مخصوص زمان پیامبر بوده و در حال حاضر در قانون جدید مهریه تعریفی از این نوع مهریه نداریم.

طبق قانون جدید مهریه تفاوت مهریه در عقد دائم و عقد موقت چیست؟

یکی از تفاوتی که بین دو عقد وجود دارد این است که مهریه در عقد موقت شرط صحت عقد است یعنی باید حتماً درج شود وگرنه عقد موقت باطل است. اما در عقد دائم مهریه جزو شروط صحت عقل نیست و نبود آن عقد را باطل نمیکند و همانطور که در این مقاله گفته شد در صورت عدم تعیین مهریه در عقد دائم مهرالمثل یا مهرالمتعه تعیین خواهد شد.

طبق قانون جدید مهریه بعد از فوت شوهر تکلیف مهریه چیست؟

زمانی که بین زوجین عقد نکاح منعقد میشود حال چه نکاح دائم و چه منقطع و مهریه ای تعیین میشود زن مالک مهریه شده و میتواند در آن هرگونه تصرفی بنماید حال اگر مردی فوت کند تکلیف مهریه زنش چیست؟ در اینجا باید گفت مردی که فوت میکند بعد از انحصار وراثت و تعیین دارایی هایش و وراثش ، وراث باید ابتدا دیون متوفی را پرداخت کنند و از ماترک متوفی و بعد هرچه که باقی میماند بین سایر وراث تقسیم میشود در مورد این موضوع در مقاله ی تحت عنوان ترکه چیست توضیح کامل داده شده است.و باید گفت که مهریه نیز دینی است به ذمه مرد و بعد از فوتش همسرش میتواند مهریه اش را از اموال به جا مانده از همسرش وصول کند.

طبق قانون جدید مهریه آیا گرفتن مهریه از پدر شوهر امکانپذیر است؟

مسئولیت پرداخت مهریه بر عهده شوهر است. و در شرایطی میتوان مهریه را از پدر شوهر وصول کرد طبق قانون جدید مهریه قانونگذار این امکان را در شرایطی برای زن قرار داده که مهریه خود را از پدر شوهرش وصول کند و آن امکان زمانی مطرح است که یکی از والدین همسر یا پدرش یا مادرش یا هر دو پرداخت مهریه را  به عنوان یک شرط اساسی در زمان عقد نکاح تعهد کرده باشند. پس به طور کلی باید گفت که پدر شوهر در حالت عادی مسئول پرداخت مهریه همسر پسرش نیست اما در مواردی ضمن عقد نکاح که تعهد به پرداخت مهریه کرده باشد و مسئولیت آن را بپذیرد این شرایط می‌تواند ایجاد شود.

مراحل اجرای مهریه طبق قانون جدید مهریه چیست؟

مرحله اجرای مهریه برای افراد چه شخصاً اقدام کنند چه وکیل مهریه مراجعه کنند این است.

گام اول مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک اداره ( اجرای مهریه) است در این مرحله هم می‌شود زوج را ممنوع الخروج کرد هم درخواست توقیف اموال او را داد.

گام دوم: در صورتی که ظرف ۶ماه مالی از مرد برای توقیف پیدا نشد با نامه ای از اداره ثبت میتوان به دادگاه مراجعه کرد .

شرایط تقسیط مهریه طبق قانون جدید مهریه

زمانی که زن مهریه ی خود را اجرا میگذارد اگر مرد توانایی پرداخت یک دفعه ای مهریه را نداشته باشد، طبق مقاله ی اعسار از پرداخت مهریه لازم است مرد برای قسط بندی مهریه همراه مدارکش که مثبت عدم توان مالی اش برای پرداخت میباشد دادخواست اعسارش را همراه ضمیمه کردن دو شاهد ثبت نموده  و به دادگاه ارائه دهد . دادگاه نیز مدارک ارائه شده را برسی کرده و امکان تقسیط بدهی مهریه را صادر میکند .

شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق چیست؟

از زمانی که عقد نکاح منعقد میشود و در ذیل عقد مهریه تعیین میشود در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن حتی قبل از طلاق و یا بدون قصد گرفتن طلاق هم میتواند مهریه ی خود را مطالبه کند و ارتباطی به اینکه حتما بخواهد طلاق بگیرد ندارد .

روش بخشیدن مهریه طبق قانون جدید مهریه

برای بخشیدن مهریه نیز باید شرایط و قواعدی رعایت شود .  برای بخشیدن مهریه ابتدا باید صیغه عقد دائم بین زن و مرد منعقد شود . برای بخشش مهریه زن میتواند یک اقرار شفاهی یا دست نوشته ای در دفتر اسناد رسمی داشته باشد. بخشش مهریه در دفاتر اسناد هم تحت شرایطی انجام میشود از جمله این شرایط حضور پدر زوجه در دفتر اسناد رسمی میباشد.البته زوجه میتواند در ازای بخشش مهریه مطالبات متفاوتی داشته باشد. به طور مثال در ازای بخشیدن مهریه وکالت در طلاق را مطالبه کند . در شرایطی نیز میتواند از بخشیدن خود رجوع کند.

وکیل مهریه

اگر برای اجرای مهریه خود به دنبال یک وکیل خانواده در فردیس هستید که این کار را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام دهد. ما به شما گروه وکلای فروکیل ررا معرفی میکنیم که با استفاده از بهترین وکلا در زمینه های مختلف شما را در پرونده های مختلفتان یاری خواهند کرد . برای ارتباط با گروه وکلای فروکیل شما میتوانید با شماره ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲ تماس تلفنی گرفته یا به صورت حضوری به ادرس ما در فردیس قریشی شمالی نبش خیابان بیست و نهم برج اوین سنتر طبقه ۵ واحد ۵۰۲ مراجعه حضوری نماید.

خلاصه مطلب

مهریه در واقع مالی است که ضمن عقد نکاح  موقت یا دائم مرد متعهد میشود که به همسرش بپردازد حال این مهریه طبق قانون جدید مهریه میتواند عندالاستطاعه باشد یا عندالمطالبه  اما در هر صورت قابل وصول برای زن هست . در عقد موقت مهریه رکن اساسی عقد است و در صورتی که تعیین نشود عقد باطل خواهد بود گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله انواع مهریه و مراحل مطالبه و شرایط ان را به شما مطالعه کننده محترم توضیح خواهد داد.

5/5 - (19 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

طلاق با داشتن حق طلاق و آشنایی با شرایط و مراحل آن

طلاق با داشتن حق طلاق یعنی خانم از آقا یک وکالتنامه رسمی با عنوان وکالت در طلاق (حق طلاق) دارد، که در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده است. در صورتی که وکالت در طلاق…

بازدید: 995 نفر
1402/07/27
خواندن این مقاله

بهترین وکیل خانم در فردیس با سابقه با

مشکلات و اختلافات قضایی همیشه و در همه جا برای هریک از ما وجود داشته و هیچ یک از ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهیم بود. چنانچه هریک از ما با هر نوع از اختلافات و…

بازدید: 1011 نفر
1402/07/08
خواندن این مقاله

مشاوره تلفنی با وکیل در فردیس، شهریار و ملارد به صورت تخصصی

گروه وکلای فروکیل در ذیل مقاله زیر قصد دارد به شما در این زمینه یاری رساند که برای مشاوره تلفنی با وکیل با چه شمارهای تماس بگیرید و همچنین از فواید مشاوره تلفنی با وکیل برای شما…

بازدید: 821 نفر
1402/10/09
خواندن این مقاله

هزینه وکیل برای اجرای مهریه چقدر می باشد

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح نکته دارد که آیا برای اجرای مهریه احتیاج به گرفتن وکیل داریم یا نه اگر وکیل گرفتیم به سراغ چه وکیلی برویم و آیا هزینه وکیل برای…

بازدید: 510 نفر
1403/03/05
خواندن این مقاله

شیربها در قانون وجود دارد؟ بررسی مسائل پیرامون آن

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح شیربها دارد و بررسی می‌کنیم که آیا شیربها در قانون ایران تعریف شده است یا نه و اینکه عدم پرداخت یا پرداخت آن چه ضمانت اجرایی خواهد…

بازدید: 842 نفر
1402/09/28
خواندن این مقاله

وکیل فروش ملک ورثه مشاع و آشنایی با مراحل تقسیم ارث

بحث ارث و میراث از دیرباز در قانون کشور ما و همچنین در جهان وجود داشته است و چالش‌ هایی در زمینه ارث بین وراث  در اکثر موارد به وجود می ‌آید گروه وکلای فروکیل در این…

بازدید: 373 نفر
1403/04/05
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09218529239 09426001202 09426001201