متشکل از بهترین وکلای تهران و البرز(کرج- فردیس - ملارد) و شهریار باتجربه بسیار بالا

رجوع از هبه به همسر

رجوع از هبه به همسر
  • 24 بهمن 1402
  • بروزرسانی: ۱ آبان ۱۴۰۳
  • 6 دقیقه
  • ۴ دیدگاه
  • نوشته شده توسط تیم تحریریه فروکیل

گروه وکلای فروکیل در ذیل این مقاله سعی در توضیح این نکته دارد که هبه چیست؟ زمانی که مردی به همسرش یا زنی به همسرش مالی را تحت عنوان عقد هبه انتقال میدهد آیا قابل رجوع است؟ اگر قابل رجوع است شروط لازم برای رجوع چیست؟ تمام این موارد را در قالب مشاوره حقوقی رایگان و مقاله زیر به شما مطالعه کننده محترم توضیح خواهیم داد.

هبه چیست؟

هبه عقدی است که به موجب آن واهب (هبه کننده) به صورت رایگان مالی را به دیگری متهب(هبه گیرنده) میدهد. هبه با ایجاب و قبول و قبض مال صورت میگیرد. هبه از جمله حقوق جایز میباشد یعنی واهب امکان برگشتن از هبه را دارد حتی بدون رضایت متهب (هبه گیرنده) و به این امر در اصطلاح رجوع از هبه میگویند.

در چه مواردی نمیتوان از هب رجوع کرد؟

۱.در موردی که عین مالی که هبه شده از بین رفته باشد.

۲.در صورتی که کسی که به او هبه شده پدر مادر فرزندان واهب باشد.

۳. در صورتی که متهب (هبه گیرنده) عین موهبه( مال )را منتقل کرده باشد.

۴. در صورتی که هبه با شرط عوض بوده و عوض داده شده باشد.

۵.در صورتی که تغییراتی در عین موهوبه ایجاد شده باشد (مثلاً پارچه های بخشیده باشد و تبدیل به لباس شده باشد).

۶. در صورتی که یکی از دو طرف عقد هبه فوت شده باشد.

۷. در صورتی که این هبه در قالب صدقه باشد.

۸.طلبکار طلب خود را به بدهکار بخشیده باشد و این از بین میرود و از بین رفتن آن مثل مورد بالاست که گفتیم اگر عین موهوبه از بین برود.

در چه مواردی نمیتوان از هب رجوع کرد

چه اشخاصی نمیتوانند هبه کنند؟

افرادی که محجور هستند اعم از صغیر ممیز و غیر ممیز، سفیه، مجنون از هبه اموال خود ممنوع هستند. و اگر مالی از خود را به دیگری ببخشند چون این حق برای آنها ضرر بزرگی تلقی میشود و بدون عوض و منفعت است باطل میباشد.

لذا باید گفت هبه محجورین باطل است. و علاوه بر محجورین تاجری که ورشکسته شده نیز طبق قانون تجارت بعد از توقف از انجام معاملات بلاعوض  مثل هبه منع شده و همچنین بعد از صدور حکم ورشکستگی نیز امکان هبه اموال را ندارد.

هبه زوجین به یکدیگر

در روابط بین مرد و زن ممکن است زوجین اموال خود را به یک دیگر بخشیده و در قالب عقد هبه اموالشان را به یک دیگر هبه کنند. که این هبه نیز طبق اصول گفته شده چون عقد جایز است زوجی که واهب بوده میتواند از هبه خود رجوع کرده و آن را پس گیرد. و این در صورتی است که مالی که به نام خودش بوده و مالکیت خودش بر مال احراز شده و سندیت داشته را به همسرش هبه کرده باشد. در این صورت امکان رجوع از هبه را خواهد داشت.

در صورتی که اگر مالی را برای همسر خود خریداری کند با تصور اینکه به او می بخشد فقط امکان دریافت مبلغی که بابت عین مال پرداخت کرده را دارد. و آن هم نه به نرخ روز بلکه به نرخ همان زمان خرید عین مال.

منافع مال موهوبه بعد از رجوع از هبه به همسر برای کیست؟

بعد از رجوع از هبه توسط همسر منافع اگر متصل باشد یعنی نتوان منافع را از مال جدا کرد برای واهب میباشد. و اگر منفصل باشد یعنی قابلیت جداسازی را دارا باشد پس از رجوع از هبه به همسر برای متهب میباشد.

چه اموالی را میتوان هبه کرد؟

اموال معینی که قابلیت دیده شدن و ارزیابی را داشته باشند همچنین دین و منفعت را نیز میتوان هبه نمود. مال به صورت کلی را نیز می توان هبه  کرد مثلاً مردی  به زنش بگویید ۱۰۰ کیلو برنج طارم  به تو هبه می کنم یعنی مالی که فعلاً حاضر نیست اما به صورت قول و قرار میتوان هبه کرد.

تاثیر وجود وکیل در رجوع از هبه به همسر

در این موارد پرونده ها نیز پیچیدگی هایی وجود دارد که کار را سخت تر میکند و یعنی رجوع از هبه به همسر  معمولاً به سادگی اتفاق نمی‌افتد . و پیچیدگی‌هایی دارد که یک وکیل دادگستری می‌تواند با سرعت و اطلاعات بیشترو اصولی‌تر این گره‌ها را باز کند و شما را راهنمایی مناسب و اقدام موثر مناسب‌تری بکند . اگر برای رجوع از هبه به همسرتان به دنبال وکیل مناسب و متبحر و با سابقه می‌گردید گروه وکلای فروکیل شما را در این زمینه یاری خواهند کرد.

مراحل رجوع از هبه به همسر

زمانی که یکی از زوجین به دیگری مالی را هبه می‌کند و بعد به هر دلیلی از هبه خود پشیمان می‌شود و می‌خواهد رجوع کند چه باید کرد؟ در این موارد باید شخص برای طرف مقابل خود یک اظهارنامه ‌ای که مبنی بر رجوعش از هبه می‌باشد را ارسال کند. و اراده خود مبنی بر رجوعش را به طرف مقابل اطلاع دهد تا اگر مال باقی باشد بتواند آن را پس بگیرد و از تصرف متحد خارج کند. اگر طرف مقابل به اظهارنامه داده شده توجه ننماید می‌توان از او در محاکم دادگستری شکایت کرد و بعد از آن پرونده را در دادگاه پیگیری کرد.

مراحل رجوع از هبه به همسر

گروه وکلای فروکیل و رجوع از هبه به همسر

برای طی کردن مراحلی که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد حضور وکیل بسیار نیاز می‌باشد. زیرا متن اظهارنامه و نوع طرح دعوا و پیگیری و دفاع برای این قبیل پرونده‌ها نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و گاهی با یک اشتباه ممکن است مسیر دعوایی که در آن محق بودیم را و دگرگون کرده و به حق و حقوق خود دست نیابیم. پس برای مراجعه و یک وکیل بهتر است به دنبال وکیلی باشیم که در امور حقوقی به صورت تخصصی فعالیت کرده و تجربه بالایی در این زمینه دارد. گروه وکلای فروکیل با استفاده از وکلای متخصص در هر زمینه می‌توان گزینه مناسبی برای وکالت دعاوی شما باشد.

خلاصه مطلب: هبه عقدی است که به موجب آن شخص مالی را به صورت رایگان یا بلاعوض به دیگری می‌بخشد به دلیل اینکه این حق عقدی جایز می‌باشد امکان رجوع از آن نیز برای طرفین وجود دارد. یعنی واهب می‌تواند از هبه خود رجوع کند و مال خود را در شرایطی که در مقاله گفته شده از طرف مقابل بازپس گیرد. اگر سوالی در زمینه عقد هبه و رجوع هبه به همسر دارید می‌توانید با شماره تماس ۰۹۴۲۶۰۰۱۲۰۲/۰۹۱۹۷۹۶۹۳۶۷ تماس گرفته و با کارشناسان و وکلای متخصص ما مشورت نمایید.

5/5 - (5 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

بهترین وکیل در فردیس متخصص و متبحر

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح و شناساندن بهترین وکیل در فردیس به شما مطالعه کننده گرامی دارد اگر برای کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری در فردیس برای حل مشکلات…

بازدید: 1464 نفر
1402/05/24
خواندن این مقاله

مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در ملارد و آشنایی با بهترین گروه وکلا

مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در ملارد عبارت است  از: ارائه راهنمایی‌های حقوقی لازم به اشخاص توسط وکلای دادگستری و مشاوران حقوقی. زمانی که یک پرونده حقوقی کیفری یا ملکی یا.... برای افراد پیش می‌آید به دلیل اینکه…

بازدید: 924 نفر
1402/08/27
خواندن این مقاله

بهترین وکیل خانواده با سابقه بالا و حق الوکاله قسطی

حقوق خانواده شامل سه بخش مهم است: ازدواج، طلاق و روابط والدین با فرزندان. مباحثی مانند مهریه زوجه و نفقه همسر در بحث ازدواج و مباحث جدایی و طلاق و فسخ نکاح در بخش دوم (طلاق) و…

بازدید: 558 نفر
1403/02/10
خواندن این مقاله

شیربها در قانون وجود دارد؟ بررسی مسائل پیرامون آن

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح شیربها دارد و بررسی می‌کنیم که آیا شیربها در قانون ایران تعریف شده است یا نه و اینکه عدم پرداخت یا پرداخت آن چه ضمانت اجرایی خواهد…

بازدید: 841 نفر
1402/09/28
خواندن این مقاله

بهترین وکیل تهران را چگونه پیدا کنیم؟

گروه وکلای فروکیل در قالب این مقاله سعی در توضیح نکته دارد که بهترین وکیل تهران کیست؟ چگونه می توان با بهترین وکیل تهران ارتباط گرفت و چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد تاثیر او در پرونده…

بازدید: 605 نفر
1403/02/15
خواندن این مقاله

ممنوع الخروج کردن زوج بابت مطالبه مهریه به چه صورت است؟

زوجه با داشتن سند رسمی ازدواج می‌تواند از طریق اجرای اداره ثبت مطالبه مهریه بکند . برای این امر او باید دفتر ازدواجی که در آنجا عقدنامه‌شان تنظیم شده مراجعه کند و  تقاضای صدور اجراییه کند و…

بازدید: 986 نفر
1402/07/26
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علیرضا جلالیان

    با سلام و خدا قوت
    یک سوال داشتم خدمتون ، شوهری ۲۰ سال پیش سهامی را واگذار می‌کند به همسر خود به تعداد بالا واگذار و می‌بخشد با رضایت خود حالا بعد از ۲۰ سال شوهر رفته شکایت کرده که سهام خود را پس بگیرد .
    لازم به ذکر است این زن و شوهر ۸ سال است از هم طلاق گرفته اند .
    سوال من این است آیا می‌شود این مال و سهام را بازگرداند و سهام همراه با سود ازش پس بگیرد ؟؟؟

    1. با سلام
      این موضوع تحت عنوان رجوع از هبه، توسط زوج قابل پیگیری است. در نظر داشته باشید که امکان مطالبه سود سهام تا قبل از اعلام رجوع از هبه، امکانپذیر نیست.

  2. مهین امینی

    همسر من کل اموالش را میخواهد به من هبه کند ایا بعد از فوت ایشان هبه باطل میشود

    1. با سلام
      هبه با فوت طرفین باطل نمی شود و همچنان به قوت خود باقی می ماند.

مشاوره تلفنی(۲۰ خط ویژه) 09218529239 09426001202 09426001201